Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Expressen inleder registrering

Publicerad: 15 Januari 2014, 13:32

Expressen skjuter den planerade digitala betalmodellen på framtiden. I väntan på lanseringen, som inte kommer att ske i år, inleder tidningen registrering. – Det viktigaste är att vi skaffar oss mer kunskap, data, om våra användare, säger vd:n Bengt Ottosson till Resumé.


I höstas sa Expressens chefredaktör Thomas Mattsson att tidningen skulle sjösätta en betalmodell på nätet före 2013 års utgång. Arbetetet hade försenats, men Mattsson vågade lova att det snart var dags.

– Nu har jag i min dator konkreta skisser och planer på detta. Så nu vågar jag nog ändå säga att under innevarande år så kommer det här att lanseras, och vi kommer att pröva oss fram. Vi tror att det finns möjlighet att få väsentliga konsumentintäkter, sa Mattsson i september.

Men nu kommer Expressens vd Bengt Ottosson med beskedet att Expressen skjuter betalmodellen på framtiden ytterligare – åtminstone ett år.

– Vi har tittat på olika betalmodeller, men under 2014 kommer vi inte att ta betalt av våra läsare på webben. Vi fokuserar under det kommande framför allt på att erbjuda ett kompletterande innehåll och tjänster för de besökare som registrerar sig, utan betalning, säger Bengt Ottosson i ett svar på en insändare i dagens Expressen.

För Resumé utvecklar han resonemanget:

– Vår prioritering under 2014 är att fortsätta att växa trafikmässigt och att ta marknadsandelar i de olika digitala kanalerna.

– Samtidigt är det viktigt att vi skaffar oss mer kunskap (data) om våra användare och vad de gör när de är på vår sajt eller mobilsajt. Fokus i år är därför trafiktillväxt och registrering. En logisk förlängning av registrering är en betallösning, men den kommer som steg 2 och därför knappast i år.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.