Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Expressen lanserar betalmodell – snart på plats

Publicerad: 2 Juli 2018, 12:50

Snart släpper Expressen en betalmodell på sina artiklar. – Vi planerar att komma vidare senare i år, säger Klas Granström, redaktionschef och chef för digitala medier på kvällstidningen.


Ämnen i artikeln:

Klas GranströmExpressen

Expressen har länge pratat om att införa en betalmodell online. Redan 2013 gick tidningens chefredaktör Thomas Mattsson ut och bekräftade att en betalmodell skulle vara på plats senare samma år. Men en sådan kom aldrig.

Nu ska modellen återigen ligga i pipen. Det sa Thomas Mattsson själv under ett seminarium i Almedalen.

Klas Granström bekräftar planerna. I ett mejl till Resumé är han förtegen om detaljer, men skriver:

– Beteendet att betala för kvalitetsinnehåll är etablerat hos svenska nyhetskonsumenter och för en så stor aktör som Expressen finns det helt klart potential här. Både i form av ett ännu starkare innehållserbjudande och en potentiell intäktsström.

– Vi har under lång tid varit tydliga med att Expressen tror på betalt innehåll, och vi har redan idag olika sammanhang där läsare och tittare betalar för vår journalistik. Och vi tittar just nu på vilken väg som passar oss bäst, både när det gäller innehåll och prisbild, för att ta nästa steg.

Att ta betalt i större skala är en tajmingfråga, menar Klas Granström.

– Detta utifrån att vill har ett tydligt fokus på att bli Nordens största digitala nyhetskälla och därmed den primära annonsmiljön för kunder som vill nå de riktigt stora räckvidderna och de mest effektiva konverteringarna.

Frågorna vad tjänsten kommer att kosta och varför det dröjt så länge med lansering väljer Klas Granström att inte svara på.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Klas GranströmExpressen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.