Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 17 september 2013, 09:35
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.
Foto: Jons Eltes.
Processen har försenats – men nu avslöjar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson att tidningen kommer att lansera en betalmodell på nätet före årets slut.
– Vi tror att det finns möjlighet att få väsentliga konsumentintäkter, säger han i Mattsson Helin podcast.
Expressen ligger i startgroparna med en betalmodell på sajten, liknande Aftonbladets Plus-tjänst. Expressen har varit på gång med det tidigare, men processen har av olika anledningar fördröjts.
– Nu har jag i min dator konkreta skisser och planer på detta. Så nu vågar jag nog ändå säga att under innevarande år så kommer det här att lanseras, och vi kommer att pröva oss fram. Vi tror att det finns möjlighet att få väsentliga konsumentintäkter, men vi ser att de intäkter som Aftonbladet förefaller ha stagnerat, säger Thomas Mattsson i senaste avsnittet av Mattsson Helin podcast.
Aftonbladets publisher Jan Helin förklarar stagnationen i Plus-intäkter:
– Förklaringen till att de har stegnerat i år var klanteriet runt lanseringen av WyWallet, det gjorde att vi tappade ungeför 30 000 Plus-prenumeranter. Dom är vi nu på god väg att vinna tillbaka och nu har vi faktiskt tillväxt i Plus igen. Men vi behöver konkurrens på det här området för att det ska sätta fart ytterligare.
Magnus Helander