Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressen.se blåst på nyhet om Obolo

Publicerad: 14 augusti 2009, 08:28

Expressen.se:s nyhet om Ivan Obolos, AIK, övergång till Benfica i går var resultatet av ett tips från en nätskojare, skriver chefredaktör Thomas Mattsson på sin blogg. Han ber samtidigt läsarna om ursäkt.


Lika som bär? Den högra är fel.

Enligt Thomas Mattsson fick tidningen ett tips med en länk till Benficas officiella hemsida. Men det visade sig att den så kallade URL-adressen var riggad.
Expressen fick inte kontakt med Benficas pressavdelning för en bekräftelse, men  enligt klubbrepresentanter var uppgifter på hemsidan att betrakta som officiella.

Mattsson skriver:
”Vi ringde till AIK:s klubbdirektör och vi sökte både Ivan Obolos agent och en portugisisk journalist. Sedan publicerades uppgifterna från Benficas sajt, alltså den fejkade dito, om att Obolo var aktuell för övergång.
En knapp timme senare upptäckte vi att det var fel, enligt uppgift var det någon som bemödat sig med att skapa en sida med Ivan Obolos namn och sedan tipsat oss. Detta lär vara en funktion på Benficas sajt, mikrobloggar detljuvalivet, och dessvärre gick vi på detta.
Jag kan bara beklaga att Expressen.se lät sig luras. Vi agerade i god tro och kontrollerade uppgifter, men skojeriet lyckades ändå. Det ber jag om ursäkt för.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.