Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressen startar kundtidningsbolag

Publicerad: 1 februari 2013, 07:46

Anna-Clara Welander, affärsområdeschef Expressen Magasin, Bengt Ottosson, VD för Expressen, Jonas Nilsson, VD för Wasp Communication.

Nu i Februari startar AB Kvällstidningen Expressen Wasp Communication AB, ett dotterbolag för redaktionell kommunikation. Partner och vd i det nya bolaget blir Jonas Nilsson – tidigare mångårig VD och kreativ chef på OTW.


Ämnen i artikeln:

Wasp CommunicationJonas NilssonExpressen

Nu startar Expressen ytterligare ett affärsben. I februari drar man igång drar Wasp Communication AB, ett bolag för uppragsproduktion.

– Allt fler kunder efterfrågar helhetslösningar. Med bolaget Wasp kan vi - förutom annonslösningar - också erbjuda uppdragsproduktion av hög kvalitet, säger Bengt Ottosson, Expressens VD.

Mediehuset Expressen satsar på att möta kundernas behov i det nya medielandskapet.  Den nya säljsorganisationen under annonsdirektören Alexander Lydecker är nu på plats. Wasp, som fungerar som en redaktionell byrå inom uppdragsproduktion, är nästa steg i satsningen.

– Tidpunkten för att starta en sådan här verksamhet är rätt. Redaktionell kommunikation blir en allt viktigare del för många företag. Kombinationen med Expressen som en stor aktör på flera plattformar gör att vi kan ge våra kunder ett starkt erbjudande, säger Bengt Ottosson.

Wasp Communication ska hjälpa företag och organisationer att utveckla och producera kund- och personaltidningar, digitala webbplatser, webb-tv-produktioner och mycket annat inom ramen för redaktionell kommunikation.

Jonas Nilsson blir vd och partner i det nya bolaget. Han har tidigare jobbat tio år på Expressen, de sista åren som layout- och utvecklingsansvarig. Därefter startade han OTW Publishing, föregångaren till OTW Communication som nu är en av de ledande aktörerna på kundtidningsmarknaden.

Jonas lämnade OTW sista januari för att starta det nya bolaget tillsammans med Expressen.

– Det här satsningen känns jättespännande. Vi vet att det uppstår mängder av möjligheter kring Expressens nuvarande huvudaffär som vårt nya bolag ska fånga upp och kommersialisera. Dessutom ska vi verka och ta position inom den traditionella marknaden för uppdragsproduktion, säger Jonas Nilsson, vd för Wasp Communication.

Wasp Communications kunder erbjuds förmånliga villkor för att distribuera redaktionella produkter i Expressens print- och digitala kanaler för att på så sätt effektivt nå ut till en bred publik.

Dessutom kommer kunderna att erbjudas paket som består av både traditionell annonsering och redaktionella produkter inom print och digital media.

Tanken är att bolaget ska växa i takt med att nya uppdrag kommer in. Planen är dock att så snart som möjligt förstärka bolaget med nya medarbetare till lokalerna vid Hötorget i Stockholm.

– Vi har redan ett par uppdrag på väg in och fler ska det snart bli. Nu ska vi även försöka hitta branschens bästa medarbetare, säger Jonas Nilsson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.