Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressen stuvar om – nya affärsområden och toppchefer

Publicerad: 19 juni 2012, 07:25

Expressen skapar tre nya affärsområden: Digitala Medier, Magasin och GT/Kvällsposten:
– Med dessa förändringar får vi ett ännu starkare fokus på tre områden med stora utvecklingsmöjligheter för oss, säger Expressens vd Bengt Ottosson i en kommentar.
Expressen stuvar även om rejält i toppen.


Ämnen i artikeln:

ExpressenBengt Ottosson

Expressen vill öka farten på sin digitala utveckling och bildar det  nya affärsområdet Digitala Medier.

För ändamålet plockar Expressen in  Johan Othelius som affärsområdeschef. Han är idag är marknads- och  upplagedirektör på Dagens Nyheter, DN.

Hans uppdrag blir att öka tillväxten både vad gäller lönsamheten, men  också räckvidden. Här ligger fokus bland annat på mobila plattformar:
– Expressen är ett starkt varumärke som har stor potential i de nya  mediekanalerna. Jag ser verkligen fram emot denna nya utmaning, säger  Johan Othelius i en kommentar.

Anna Rastner blir ny redaktionschef för Expressen Digitala Medier. Hon är idag editionschef för Expressen TV.

Expressen samlar också sin verksamhet med magasin och temabilagor i  ett affärsområde – Magasin. Här blir Anna-Clara Welander chef.

Hon har under de senaste tre åren utvecklat Expressens  magasinsverksamhet till en betydelsefull och lönsam sådan. Tanken är att  hon ska utveckla fler produkter, koncept och plattformar:

– Avdelningen har dubblerat vinsten på två år och nu fortsätter  satsningen på prenumererade magasin och nya produkter. Vår styrka är  också vår snabbhet, bara två dagar efter kungliga dopet var vi ute med  magasinet Estelle, säger Anna-Clara Welander i en kommentar.

Hon ska även ingå i arbetsutskottet för Expressens redaktionsledning, RLAU.

Expressen bildar också nya affärsområdet GT/Kvällsposten.

Torbjörn Wittström blir chef för det nya affärsområdet och han ska  utveckla detta ihop med tidningarnas chefredaktörer, Frida Boisen för GT  och Martin Kroon för Kvällsposten.

Torbjörn Wittström lämnar också sin post som annonsdirektör på  Expressen i och med att han blir chef för affärsområdet GT/Kvällsposten:

– GT och Kvällsposten är marknadsledare i Väst- och Sydsverige, men  jag tror att vi kan göra ännu mer både kommersiellt och  innehållsmässigt. Med det nya affärsområdet får vi ett bättre fokus på  de här växande regionerna, säger han in en kommentar.

Alexander Lydecker tar över som försäljningsdirektör för Expressens och Aftonbladets gemensamma försäljningsbolag Impact.

Affärsområdescheferna rapporterar till Expressens vd Bengt Ottosson.

Den nya organisationen börjar gälla den 1 september.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ExpressenBengt Ottosson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.