Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Expressen tappar 100 Mkr – hårdsparar för att undvika förlust

Publicerad: 24 Oktober 2016, 07:24

Anders Eriksson och Thomas Mattsson på Expressen.

Foto: Andreas Elgstrand/Jonas Eltes

Expressen hårdsparar för att undgå förlust. Papperstidningarna tappar i år närmare 100 miljoner i intäkter. Tidningen upphör som kvällstidning och pressläggs redan vid midnatt. I första hand minskas inhyrd personal. – Jag är övertygad om att vi ska leverera svarta siffror. Expressen har gått med vinst varje år sedan 2003 och det ska den fortsätta göra, säger vd Anders Eriksson.


Ämnen i artikeln:

MediebranschenThomas MattssonAnders ErikssonExpressen

Det är nog ingen tillfällighet att Bonnier News nye chef Anders Eriksson har sitt skrivbord på Expressen. Från sitt rum på plan 4 i DN-skrapan har han bäst koll på dyra tv-satsningar och tynande papperstidningar. Just nu pågår budgetarbetet och det är ingen lätt ekvation. Många pilar pekar åt fel håll:

Expressen fortsätter att tappa i upplaga och har slutat redovisa siffror, men den samlade upplagan för GT, Kvällsposten och Expressen uppges ligga kring 125 000 ex. I senaste Orvesto hade titlarna 527 000 läsare på vardagar, hälften över 55 år.

Tidningen har höjt priset till 20 kronor, en gräns som är svår att passera utan att lösnummerförsäljningen säckar ihop. Ett upplagetapp på 10 000 ex ger ungefär 60 miljoner i minskade årsintäkter.

Annonsintäkterna på papper fortsätter att falla, både för huvudtidning och bilagor. Shoppingsatsningen inom Leva & Bo har enligt Resumés källor gått mindre bra. Bilagorna som tidigare bar upp Expressens vinst går sämre och flera månadsbilagor har redan lagts ner.

Tv-satsningen drar stora kostnader och ger, om den skulle beräknas isolerat, sannolikt en förlust i 100-miljonersklassen. Webb-tv har svårt att behålla sina annonsörer och det är dyrt att skaffa nya. Redovisningen av mätmetoderna är fortfarande otydliga.

Men allt är inte höstmörker i Marieberg. Kvällstidningarna har alltid varit bra på förnyelse, är snabbast när något händer och föregångare inom granskande journalistik. Expressen tappade sin ledarposition till Aftonbladet redan under 1990-talet och missade det digitala guldregnet när eftertextannonseringen flyttade till nätet. När smartphones och rörligt slog igenom var Schibsted åter steget före med sin webb-tvsatsning.

I drygt tio år har Thomas Mattsson försökt komma ikapp. Hans metod är att satsa på nyheter, från kändisskvaller till världshändelser, och han är idag en av landets ledande publicister. Expressen har knappat in på Aftonbladet, men inte kommit ikapp, vare sig i Kia eller i boksluten. När Thomas Mattson blev chefredaktör 2009 var Aftonbladet ofta dubbelt så stora, i dag är ungefär halva försprånget uppätet.

Men nu är det inte längre Schibsted som är huvudkonkurrent om pengarna, utan Facebook och Youtube. Myndigheten för radio och tv:s färska rapport om medievanor visar tydligt hur Playtjänster ökat snabbt på bara ett år och vem som vinner striden om rörligt i mobilen och på surfplattan: 51 procent av alla tittar på någon Playtjänst varje dag, 38 procent på Youtube. Sedan kommer SVT Play med 13 och Aftonbladet TV med 10 procent. TV4 Play lockar 5 procent och Expressen TV 4 procent. Men det bör påpekas att Youtube också har material från konkurrenterna.

Bland ungdomar 10–20 år tittar 84 procent på playtjänster dagligen, 77 procent på Youtube. De unga tittar också på SVT Play, TV Play och Aftonbladet TV i ungefär samma utsträckning som äldre, men bara nån enstaka procent på Expressen TV. När Aftonbladet TV har flest tittare i åldrarna 20–50 år har Expressen TV flest tittare mellan 50 och 70 år.

Oavsett distributionskanal verkar Expressen TV ha samma problem som papperstidningen, publiken är äldre än hos konkurrenterna. Det kan vara avgörande när annonsörerna ska välja en räckviddskanal.

Men Expressen fortsätter sin hårda satsning på rörligt. Det är enligt Thomas Mattsson vägen till överlevnad på sikt. Han har stöd av de flesta stora branschorgan som tror att 80 procent av nyheterna är rörliga 2020. Därför drar Expressen ner sina ambitioner i print för att satsa ännu mer digitalt.

Kapaciteten att göra tidning på efternatten avskaffas om inget extraordinärt inträffar, men trycktiderna behålls. I budgetprocessen diskuteras nu hur många tjänster som kan dras in och flyttas. I första hand minskar tidningen antalet inhyrda från Marieberg Media.

Att personalminskningar planeras ställer sig Anders Eriksson frågande till:
– Personalminskningar? Några sådana siffror har jag inte. Vi är mitt i budgetarbetet och har ingen färdig plan. Men vi för över resurser från print till digitalt och gör stora investeringar i rörligt. Just nu optimerar vi inte för att göra kortsiktig vinst.

Han vill inte kommentera tidningens upplaga eller vilka deadlines den ska ha:
– Vi publicerar ju dygnet runt digitalt. Intäkterna från print går successivt ner. Därför gör vi stora investeringar i vår digitala annonsaffär.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.