Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressens iPad-fiasko

Publicerad: 15 februari 2011, 10:51

Expressen låter sina läsare testa tidningens ipad-app gratis i en månad. Anledning påstås vara att man vill få en bredare feedback från läsarna. – Hade man haft gott om prenumeranter hade man inte behövt gå gratis en månad för att få "bred läsarfeedback", säger Joakim Jardenberg, internetdebattör, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Joakim JardenbergThomas MattssonExpressenIpad

För att locka fler läsare ger Expressen alltså bort innehållet i sin ipad-app gratis i en månad. Själva säger tidningen att det är ett försökt att få ännu fler läsare som hör av sig med synpunkter.

– Expressen gratis i en månad är väl ingen stor sak, men givetvis kan det ses som en indikation. Hade man haft gott om prenumeranter hade man inte behövt gå gratis en månad för att få "bred läsarfeedback", säger Joakim Jardenberg.

Han menar också att tidningen inte skulle ge bort sitt material gratis om man hade många betalande prenumeranter, då skulle man istället ha vänt sig direkt till dem och frågat vad de vill ha ut från appen.

Greppet att ge bort sitt material gratis inte är något nytt grepp inom de traditionella medierna.

– Det är inget nytt grepp men det känns lite snart, lite tidigt för att det ska smaka riktigt bra.

Det är heller ingen hemlighet att de betalda tidningsapparna går dåligt.

– Annars hade man väl , i enlighet med sin stolta tradition, fläskat på med de fantastiska prenumerationstalen, säger Joakim Jardenberg.

I en artikel i tidningen idag pekar Expressen själva på att deras app är en av de mest nedladdade nyhetsapparna i Sverige just nu.

– Det är klart att det är relativt enkelt för en av sveriges största tidningar att få folk att ladda ned appen. Det är en helt annan sak att sedan få dem att betala för innehållet, säger Joakim Jardenberg.

Så här motiverar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson beslutet att släppa appen gratis:

– Vi var först ute av de stora tidningarna med en nyhetsapp med både uppdateringar och hela tidningen i en PDF-bläddrare, och nu vill vi ge fler chansen att testa den.

  – Vi har toppat nedladdningslistorna hos Apple, men läsplattor är fortfarande en ny företeelse och vi tror att det är bra om ännu fler får chansen att ge oss bra feedback.

  – Mottagandet hittills har varit bra, men man måste också ärligt tillstå att paddan fortfarande inte är i var mans hand och därför är det lämpligt att be läsarna om synpunkter.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.