Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressens masterplan - en ny sajt per månad

Publicerad: 17 november 2014, 10:52

Thomas Mattsson.

Foto: Jonas Eltes.

Expressen har infört en ny utvecklingsmodell som ska göra det möjligt att introducera minst en sajt per månad. Den nya modellen kallas Expressen Labs och knyter samman alla avdelningar för att öka utvecklingstakten. – Vi ska presentera produktnyheter hela tiden, säger Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen.


Ämnen i artikeln:

OmtalatThomas MattssonExpressen

Expressen.se har exempelvis introducerat en specialanpassad sajt för  läsplattor i höst och så sent som i förra veckan släpptes en ny app för  iPhone-användare.

Planen är att introducera nya appar och sajter varje månad – som allra minst en per månad.

– Vi tror på snabb utveckling. Bara i höst har vi lanserat Omtalat - som blev Sveriges största viralsajt - men också sajterna Sportfeed och Gilladjur, säger Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen.

Upplägget innebär en ny utvecklingsmodell där redaktion-, annons-, marknad- och utvecklingsavdelningarna jobbar nära tillsammans för att öka utvecklingstakten.

– Vi testar nytt, och när det fungerar - som med Omtalat - så stärker det hela Expressen. Vi har särskilda beslutsstrukturer för detta, så att vi särskiljer innovationsarbetet från den stora kärnverksamheten, säger Thomas Mattsson.

Han uppger att det har varit en "ganska stor omställning internt" och slår sig för bröstet och hävdar att han tror att få mediehus kan produktutveckla så snabbt som Expressen numera.

Thomas Mattsson exemplifierar med Gilladjur.

Sajtnamn och innehållsidé var bestämt, men det blev kalla handen när man bjöd in alla anställda med hund eller katt för att diskutera upplägget.

Expressen gjorde då helt om, bytte namn på sajten och ändrade inriktning.

Två dagar senare skedde lansering.
– Så snabbt kan det gå, säger Thomas Mattsson.

Expressen firade 70 år i förra veckan och noterade trafikrekord för mobilsajten med 3 504 312 unika webbläsare, vilket var en 114-procentig ökning jämfört med motsvarande period förra året enligt.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.