Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Expressens nya Facebookstrategi: Samla allt på ett ställe

Publicerad: 21 Maj 2018, 13:21

Foto: Mostphotos

Expressen har slagit ihop flera av sina Facebooksidor till en enda – Expressen Story. Sidan har redan över 550 000 följare.


Ämnen i artikeln:

FacebookExpressen

Expressen har under flera år varit en av de svenska medieaktörer som satsat hårdast på Facebook och andra sociala medier. När Resumé i samarbete med Storyclash presenterat mätningar för de största publicisterna har tidningen även legat i topp tillsammans med viralsajten Newsner.

För några år sedan bröt man ny mark, och fick motta en del kritik, efter att tidningen köpt upp Facebooksidan "Vi som älskar fredagsmys" med 360 000 följare för att driva trafik till sajten.

Nu väljer man att utveckla strategin på Facebook ytterligare.

Den som följt Expressensidor som Omtalat, "Vi som älskar att mysa" eller "Vi som älskar fredagsmys" på Facebook kanske lagt märke till att de namnen försvunnit och ersatts av Expressen Story. Sidan är en sammanslagning av flera av Expressens sidor på Facebook och har i skrivande stund cirka 558 000 följare. Enligt Johanna Odlander, sociala medie-chef på Expressen, är tanken att samla det material som tros engagera en ung målgrupp på ett och samma ställe.

– Facebook är både en viktig kanal och partner för oss och Expressen Story är en del i vår sociala medier-strategi. Vi utvecklar ständigt denna strategi och tanken med Expressen Story är att erbjuda ett brett innehåll, precis så som kvällstidningsjournalistiken är, till en yngre målgrupp, säger Johanna Odlander, sociala medier-chef på Expressen.

Mer än så vill inte Johanna Odlander kommentera strategin bakom den nya sidan Expressen Story.

– Hur vi tänker är en del av vår redaktionella strategi och den brukar vi inte diskutera externt, skriver hon i ett SMS till Resumé.

Gruppen har varit aktiv sedan den 9 maj.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.