Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressens nya sajt sågas av branschprofiler

Publicerad: 24 juli 2014, 10:11

Expressen lanserar Omtalat.nu Det är tidningens sociala medier-grupp som byggt upp sajten där klipp som sprids på nätet samlas. Med Omtalat.nu vill Expressen öka trafiken, bli bättre på sociala medier och locka fler unga. Men flera branschprofiler är kritiska.


Ämnen i artikeln:

Omtalat.nuExpressen

Omtalat.nu gick upp i dag och lanseras sedan Expressen sett en tydlig trend där sajter som samlar klipp lockar till läsning. Enligt tidningens redaktionschef för digitala medier Klas Granström finns det tre målsättningar med Omtalat.nu: ökad trafik, att tidningen ska bli bättre på sociala medier samt att Expressen vill locka den unga målgruppen.

– Detta är något av en smyglansering. Det kommer mer innehåll, funktioner och annat. Men vi vill inte sitta hemma och bygga saker som vi hoppas fungerar, vi vill lansera och bygga vidare tillsammans med användarna och med deras input, säger Klas Granström till Resumé.

Expressen arbetar just nu med att rekrytera folk till satsningen. Dan Edström har lett arbetet med att bygga upp Expressens sociala medier-grupp. Under processen var omfattningen av det material man hittade så omfattande att det inte fick plats på Expressens befintliga plattformar.

– Vi har sett att det här materialet väckt engagemang i sociala medier, vilket är en kanal som vi satsar mycket på just nu, säger Dan Edström till Resumé.

På Twitter har flera branschprofiler varit hårda i sin kritik mot Omtalat.nu.

"Jag förstår definitivt det här med nya affärsmodeller men NÅGOT eget kunde Expressen kanske ändå tillföra?", säger Metros social medier-redaktör Jack Werner.  

"Expressens nya tjänst @OmtalatNu får traditionella kvällstidningar att se ut som Axess. Här pratar vi seriöst klickfiske", skriver Sveriges Radios biträdande programdirektör Martin Jönsson.  

"verkar inte bara vara knäppa klipp. Men är det virala filmer som ska rädda jobben för oss journos? Undrar", skriver TT:s kultur- och nöjeschef Mikael Forsell.

Andra ser Omtalat.se som ett sätt att efterapa internationella framgångssagor:

"Omtalat är ju ett uppenbart svenskt Upworthy-försök.", skriver Kjell Häglund.

Branschen har mottagit sajten med ris och ros i sociala medier. Sveriges Radios Martin Jönsson kallar det klickfiske. Är det just trafiken som är huvudsyftet?
– Vi tar input från alla, och Martin Jönssons åsikter är alltid intressanta. Huvudsyftet med sajten är dock att kunna publicera och erbjuda innehåll som vi annars kanske inte haft plats för eller som passat på någon av våra andra sajter. Det intressanta med en produkt som Omtalat.nu är att det är läsarna som i stor utsträckning bestämmer hur mycket klick det blir, eftersom det är de som sprider materialet, om innehållet är bra, säger Klas Granström.

Hur kommer omtalat.nu att utvecklas?
– Vi har smyglanserat nu för att få feedback från läsarna och inte bara sitta och utveckla i tysthet. Nästa steg blir att utveckla andra typer av artikelformer som kan passa bra in i mixen på sajten. När de är klara kommer läsarna att få ta del av de först, säger Dan Edström och fortsätter:  

– Sajten är inte aggregerad, utan det ligger ett redaktörsskap bakom. Det vi kan sticka ut med är just redaktörsskapet, att kunna erbjuda läsarna det bästa och det mest engagerande före konkurrenterna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Omtalat.nuExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.