Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressens prishöjning bidrog till ökad vinst

Publicerad: 13 februari 2014, 11:56

Bengt Ottosson, vd Expressen.

Expressen gjorde ett EBITDA-resultat på 98,4 miljoner kronor för 2013, vilket kan jämföras med 95 miljoner kronor för 2012. Omsättningen sjönk marginellt. Prishöjningen i somras från 13 till 15 kronor är en bidragande orsak till tidningen håller ställningarna.


– Vi har en printmarknad som tappar och vi kompenserar med  prishöjningar, men vi ser också en snabb tillväxt inom den digitala  delen som gör att kan behålla våra intäkter på samma nivå, säger Bengt  Ottosson, vd för Expressen.

Då Expressen är familjeägt av Bonner  lämnar man ju inte några kvartalsrapporter i samma utsträckning som ett  börsnoterat bolag, utan det är framförallt årsrapporten som gäller,  enligt Bengt Ottoson.

– Det viktiga ur ett ägarperspektiv är ju att vi håller oss på en hög och jämn nivå, säger han.

Han  uppger att Expressen har haft en genomsnittlig vinst på allt mellan  80-150 miljoner kronor under elva år, vilket gör han ser en vinst på  98,4 miljoner kronor som ett hyfsat resultat.

Hur långt kan ni höja priset på tidningen för att kompensera bortfallet i upplaga? Var går smärtgränsen?
–  Bra fråga. Vi höjde från 13 till 15 kronor i somras. Vi kan se viss  upplagepåverkan, men än så länge ligger bortfallet inte i närheten av de  förbättrade marginaler som vi får på grund av prishöjningen, säger  Bengt Ottosson.

Är du nöjd med resultatet för 2013?
– Nöjd ska  man väl aldrig vara, men med de förutsättningar som finns och den  strukturella utmaning som råder så är det ju ett hyfsat resultat, säger  Bengt Ottosson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.