Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressens upplaga steg i november

Publicerad: 16 december 2008, 07:51

Vilken julklapp för avgående chefredaktören Otto Sjöberg och hans medarbetare. Expressens upplaga i november steg med 5 200 exemplar per utgivningsdag. Det sätter ordentlig press på konkurrenten Aftonbladet.


Otto Sjöberg avgår den 20 december. November-siffrorna gör att han kan dra på smilbanden. Foto: Erik Esbjörnsson.

Gapet till Aftonbladet har minskat under hösten och nu slår Expressen till med senstionella upplagesiffror för november. Trenden med vikande upplaga är tillfälligt bruten – upplagan steg med 5 200 exemplar, jämfört med samma månad i fjol.

– Vi har under hela hösten sett att upplagan stabiliserats, det vill säga att skillnaden i nivå mot förra året har minskat, säger Otto Sjöberg.

Han säger att bland annat tilläggsprodukterna (Clint Eastwood-filmer och kokböcker, etc) varit mycket framgångsrika. Det är en stor anledning till ökningen.

– Vi har en tid bakom oss när vi och andra betaltidningar har minskat. Därför är det ju fantastiskt roligt att Expressen i november ökar upplagan jämfört med förra året.

Gapet till Aftonbladet har minskat under hösten och Otto Sjöberg säger att hans tidning fortsättar att plocka marknadsandelar. Tidigare har även Expressen tappat i upplaga, men mindre än Aftonbladet.

–De två senaste månaderna har gapet minskat med 29 000 exemplar i september och 13 600 exemplar per dag i oktober.

Expressens ökning i november sätter ordentlig press på ärkerivalen Aftonbladet, som väntar till på fredag med att presentera sina siffror.

– Vi planerar att presentera våra siffror när hela mediehusets räckviddssiffror är sammanräknade, säger Aftonbladets informationschef Niklas Bodell och fortsätter:

–  Vi vill avvakta med kommentarer om Expressens upplagesiffror tills vi själva har sett dem och bildat oss en uppfattning om dem.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.