Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Expressens vinst: 144 miljoner

Publicerad: 12 februari 2009, 13:14

Expressen gör sitt näst bästa resultat någonsin. Vinsten för 2008 blev 143,8 miljoner kronor –  bara 7 miljoner från rekord. – Jag är förstås glad och stolt över att kunna presentera ett så bra resultat, säger Expressens vd Bengt Ottosson i en kommentar.


Bengt Ottosson.

I resultatet ingår dessutom kostnaderna för pensionserbjudandena som gick ut under 2008 – resultatet före strukturkostnader var 174 miljoner kronor, 38 miljoner kronor bättre än 2007.

Upplagegapet till Aftonbladet har minskat mycket tack vare de lyckade tilläggsprodukterna, bland annat Clintan-serien. Och på nätet har Expressen sluppit brottas med de tekniska haverier som stal mycket tid och resurser under 2007.

– Vi har verkligen lycktas etablera en växande och mycket lönsam verksamhet baserad på vår traditionella verksamhet: det vi kallar våra tilläggsprodukter. Där vi har haft succe efter succe, säger vd Bengt Ottosson till E xpressen.se och fortsätter:

– Det är viktigt att återigen poängtera att tilläggsprodukterna för oss inte är att sätt att öka upplagan på huvudtidningen utan ett sätt ge våra köpare intressanta och spännande erbjudanden med god lönsamhet för oss.

Bengt Ottosson lyfter även fram det nya bolaget, lett av förre chefredaktören Otto Sjöberg,  där Expressen och TV4, som något "roligt" och "intressant" under 2009. Han tror också på fler Bonnier-samarbeten med TV4 och Canal Plus.

Samtidigt gäller det att hålla hårt i plånboken.

– Som så många andra har sagt så känns 2009 mycket osäkert och svårförutsägbart. Vi kommer säkert behöva fortsätta att se över kostnader, precis som vi gjort löpande sen 2001, men utnyttja de möjligheter som ofta dyker upp i tider som dessa, säger Bengt Ottosson.

Expressens bästa resultat hittills kom 1992 då tidningen redovisade en vinst på 151 miljoner kronor.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.