Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

F&B bygger matsmältningsapparat åt Apoteket

Publicerad: 17 Oktober 2016, 08:49

I en ny kampanj vill Apoteket sprida kunskap om hur magen fungerar och vad man kan göra om man får problem. Därför byggdes en matsmältningsapparat för att visa vägen från sushi till bajs.


Ämnen i artikeln:

ApoteketReklamkampanjInnovationReklamfilmForsman & Bodenfors

Hela 7 av 10 i Sverige har problem med magen från och till. Många väljer att härda ut utan att ta tag i sina problem. I en ny kampanj signerar Forsman & Bodenfors vill Apoteket sprida kunskap om hur magen fungerar för att fler ska komma in och rådfråga om sina magproblem.


Kampanjen kretsar kring Matsmältningsapparaten, en specialbyggd maskin på 3 x 1,7 meter, som är en förenklad version av den matsmältningsapparat som finns i våra kroppar.

Maskinen matas med mat i ena änden och bajs kommer ut ur den andra. Filmer i olika längd förklarar hur hela matsmältningsapparaten fungerar – och hur enskilda problem uppstår och kan lindras.



– Att veta hur magen fungerar är ett bra första steg mot att få bukt med sina egna problem. Vi hoppas att många kommer ha nytta av matsmältningsapparaten, säger Carina Backhans, Kampanjansvarig på Apoteket i ett pressmeddelande.

Matsmältningsapparaten är tillverkad av designstudion WeDo och uppdraget bjöd på en rad utmaningar. Alla steg blev noggrant kontrollerade av magexperter.

– Det var mer komplicerat än vi först trodde. Jag har slutat ta bajs för givet efter det här, säger Annika Frankel, art director på F&B.


Kampanjen kommer att gå i tv och i digitala kanaler. Mellan 31 oktober och 20 november ställs Matsmältningsapparaten ut på Tekniska Museet och man kan se den köras live.

Kund/Uppdragsgivare: Apoteket AB

Kampanjansvarig: Carina Backhans

Chef Marknadskommunikation: Jonas Larsson

Marknadschef: Eric Lundberg

Byrå: Forsman & Bodenfors

Projektledare: Lina Engler

Produktionsledare: Jessica Sjölin

Art Director: Joakim Blondell, Annika Frankel

Copywriter: Johan Holmström

Skribent: Andrea Sundström

Formgivare/Designer: Axel Söderlund

Byråproducent: Magnus Kennhed

Digital Strateg: Helena Wård

PR: Maja Bredberg

Produktionsbolag: Standart

Regissör: Marcus Svanberg

Executive producent: Josefin Kollberg och Kalle Schröder

Postproduktion: Simon Pontén och Wille Rising

Musik: Oscar Fogelberg

Ljud: Plopp

Bygge av matsmältningsapparat: WEDO Hampus Östberg och Patrik Lindberg

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.