Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 27 Augusti 2013, 14:19
F1-ledningen har lyckats få Youtube att plocka bort ett klipp där Greenpeace använda fjärrstyrda banderoller med texten Savethearctic.org i samband med Formel 1:s Grand Prix-utdelning i Belgien under söndagen. Greenpeace hävdar att videon hann få 220 000 klipp på 36 timmar innan den plockades bort.
”Shell´s priceless Grand Prix moment”. Så lyder namnet på Greenpeace film. Den publicerades som en direkt respons på Shells planer att borra efter olja vid Nordpolen.
Aktionen innehöll fallskärmshoppare samt två fjärrstyrda banderoller som hade placerats ut längs F1-banan i Belgien.
Greenpeace menar att det hela kulminerade i en smått ”bisarr” händelse när två fjärrstyrda banderoller med texten SaveTheArctic.org dök upp mitt under den tyska nationalsången:
– Bernie Ecclestone och Shell kanske vet hur man fyller en racerbana med publik, men de har uppenbarligen inga kunskaper om hur sociala medier verkar, säger Ben Ayliffe, som är den som har ansvarat för Greenpeace Nordpolen-kampanj.
Hundratusentals människor såg händelsen när Shells Nordpolen-planer avslöjades i samband med Grand Prix-utdelningen:
– Genom att man plockar bort videon så uppmuntrar man bara ytterligare tusentals personer att skratta åt bolaget, säger Ben Ayliffe.
Han menar att Shell lägger miljontals kronor på flott marknadsföring för att avleda allmänheten från dess planer på att borra i Nordpolen.
Det finns dock en sak man inte kan kontrollera och det är sociala medier.
– Händelserna kring videon visar verkligen att det som stora företag fruktar allra mest är att bli förlöjligade, säger Ben Ayliffe.
Karl-Johan Byttner