Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

F1-ledningen får Youtube att plocka bort Greenpeace-klipp

Publicerad: 27 Augusti 2013, 14:19

F1-ledningen har lyckats få Youtube att plocka bort ett klipp där Greenpeace använda fjärrstyrda banderoller med texten Savethearctic.org i samband med Formel 1:s Grand Prix-utdelning i Belgien under söndagen. Greenpeace hävdar att videon hann få 220 000 klipp på 36 timmar innan den plockades bort.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceShell

”Shell´s priceless Grand Prix moment”. Så lyder namnet på Greenpeace  film. Den publicerades som en direkt respons på Shells planer att borra  efter olja vid Nordpolen.

Aktionen innehöll fallskärmshoppare samt två fjärrstyrda banderoller som hade placerats ut längs F1-banan i Belgien.

Greenpeace  menar att det hela kulminerade i en smått ”bisarr” händelse när två  fjärrstyrda banderoller med texten SaveTheArctic.org dök upp mitt under  den tyska nationalsången:
– Bernie Ecclestone och Shell kanske vet  hur man fyller en racerbana med publik, men de har uppenbarligen inga  kunskaper om hur sociala medier verkar, säger Ben Ayliffe, som är den som har ansvarat för Greenpeace Nordpolen-kampanj.

Hundratusentals människor såg händelsen när Shells Nordpolen-planer avslöjades i samband med Grand Prix-utdelningen:
–  Genom att man plockar bort videon så uppmuntrar man bara ytterligare  tusentals personer att skratta åt bolaget, säger Ben Ayliffe.

Han  menar att Shell lägger miljontals kronor på flott marknadsföring för  att avleda allmänheten från dess planer på att borra i Nordpolen.

Det finns dock en sak man inte kan kontrollera och det är sociala medier.
–  Händelserna kring videon visar verkligen att det som stora företag  fruktar allra mest är att bli förlöjligade, säger Ben Ayliffe.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceShell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.