Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Få nyheter i Kanal5:s hösttablå

Publicerad: 20 maj 2009, 06:50

Silent Library, Nöjespokalen, Ullared och Roast på Berns.
Det är några av relativt få nyheter i höstens tablå hos Kanal5 och Kanal9.
– Det är ett styrkebesked, säger Jonas Sjögren, vd för kanalerna


Senaste årets lågkonjunktur i kombination med efterdyningarna av en manusstrejk i Hollywood kommer att återspegla sig i tv-bolagens tablåer även denna höst.
Visserligen kommer just nu branschrapporter om en återhämtning från årliga tv-mässorna Upfront i New York och LA Screening, men det tar sannolikt ännu ett till två år innan effekterna av ett eventuellt tronskifte bland inköpen visar sig.
Serier som House, med en briljant säsongsavslutning förra veckan för övrigt, tappar något i rating men drar fortfarande väldigt stora och stabila tittarskaror till Fox.När Fox häromdagen presenterade in prime-time-tablå inför hösten och vintern var det få nyheter och mycket American Idol och So You Think Dance.

De amerikanska bolagen visade för övrigt redan innan finanskrisen väldigt lite tålamod med format som inte levererade.
Vissa serier förpassades till och med till webben efter fyra fem avsnitt.
Och det är till syvende och sisdt de amerikanska bolagens beslut som avgör hur många säsonger vi får i Sverige.

Men inte heller de svenska tv-bolagen har utmärkt sig som särskilt innovativa inköpare av nya svenska format.
Förklaringen är inte bara en global lågkonjunktur som slår mot tv-bolagen internationellt och ändrar efterfrågan. De senaste årens många nystartade kanaler i Sverige har skapat inflation i programtid och kontakter, med sjunkande kontaktkostnader för reklamköparna på en vikande marknad.
Därför har vi också fått se tablåerna fyllas med en orgie av billiga slapstick-format med kändisar som halkar i gyttja uppblandat med nygamla format som åter tagits till heder.

När tv-året 2009 så småningom summeras kommer formaten Grillad, Ballar av stål och Wipeout vara samtidens lackmuspapper som tv-tablån trycktes på.  
Kanal5:s största succé i vår har varit Wipeout med ett tittarsnitt på 730 000 – den högsta siffran för egenproduktioner i kanalens historia.
– Mars-maj har varit en fantastisk period tittarmässigt för oss, bekräftar Jonas Sjögren, vd för Kanal5.
Till hösten kommer kanalen att presentera en handfull nyheter. Redan kända är: Silent Library, Nöjespokalen, Ullared, Roast på Berns, Fråga Olle-dokumentärer.

Men de relativt få nya formaten ser Jonas Sjögren som ett styrkebesked, ett tecken på att de fungerar:
– Att satsa betyder inte att alla program byts ut, det är snarare ett tecken på att stommen i tablån inte fungerar. Dessutom är många av format som nu återkommer väldigt färska, exempelvis Arga Snickaren som gör sin andra säsong, påminner han.
Bland de övriga ”återkommande” format räknar han upp Boston Tea Party, Vem kan slå Fredrik&Filip, SOS Gute, Färjan och Raw.
Succén med varumärkesbyggaren Färjan har gett mersmak in genren arbetsplatsreality.
Inspelningen av Ullared, som kretsar kring de anställda på Gekås, startar i sommar för premiär i höst.
– Det är en form av produktutveckling, säger Jonas Sjögren,
Även den på förhand omdiskuterade Roast, en variant av den misslyckade SVT-satsningen Grillad, får premiär i höst.
– Vi testar att köra Roast på Berns. Det kommer att bli skitkul, säger Jonas Sjögren.

Inköpen har annars varit ryggraden i Kanal5:s tablå under många år, med båda höga tittarsiffror och hög rating i målgruppen 15-44.
Mest populära är fortfarande de tre varianterna på CSI-formaten, som Kanal5 lyckades förvärva rätten till utanför de annars så strikt uppdelade kanalpaketen som de svenska kanalerna annars är hänvisade till.
Jonas Sjögren ser ingen avmattning i intresset.
– Nej, våra inköp gjorde sin bästa säsong på länge. Vi har en fin line up i CSI, Desperate, Greys, Criminal Minds, Christine etc.
Inköpen är fortsatt också stommen i systerkanalen Kanal 9, som byggt sin tablå kring målgruppen 30-59 och bland annat pumpat tablåerna med repriser av klassiska serier från BBC.
– Där fortsätter vi med det tablåskelett som vi har i dag. I måndags hade vi i en andel på 4,0 procent i huvudmålgruppen 30-59, säger Jonas Sjögren.

Höstens Kanal5

Återkommande
Arga Snickaren, Boston Tea Party, Vem kan slå Fredrik&Filip, SOS Gute,
Färjan, Raw

Nya
Silent Library, Nöjespokalen, Ullared, Roast på Berns, Fråga Olle
dokumentärer

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.