Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

FAB Media lanserar nysatsning – skrotar Solo och ShapeUp digitalt

Publicerad: 20 Februari 2017, 13:43

FAB Media lanserar Baaam – en bred medietjänst för kvinnor mellan 20-35 år. Samtidigt skrotas Solo och ShapeUp som digitala varumärken.


Ämnen i artikeln:

ShapeUpSoloFAB MediaAnders Juhlin

Det har gått ett halvår sedan Frida Förlag bytte namn till FAB Media för att understryka mediehusets digitala förändringsresa. Den digitala satsning Baaam sker i ljuset av detta och är en mobil, social och digital medietjänst Tanken är att samla mjukare med hårdare ämnen. Politik med avkoppling, inspiration och självdistans.

Arbetet med FAB Medias nya portal har pågått i snart ett år och utvecklingsarbetet nådde skarpt läge i oktober. Nu lanseras Baaam, medan Solo och ShapeUp försvinner som digitala varumärken. ShapeUp som papperstidning kommer att finnas kvar.

– Vi vill finnas där våra läsare lever sina liv och det är kanske inte partikelfysik att de befinner sig i sociala medier, primärt Instagram och att innehållet som konsumeras går mot bild och rörligt. Det här hade vi på känn, men det var skönt att vi genom ett stort antal målgruppsintervjuer kunde bekräfta att vi var rätt ute. Det viktiga när man gör en sådan här satsning är att vi kan skapa ett riktigt bra och relevant innehåll som attraherar målgruppen och fungerar enligt algoritmerna, säger Anders Juhlin vd FAB Media till Resumé.

Baaam kommer efter en tid där FAB Medias produkter har flugit lite olika högt digitalt. Anders Juhlin berättar.

– Frida har varit väldigt framgångsrika med att ställa om från print till digitalt och prisades för Årets Tidskrift i både print- och digitala kategorin i samband med Tidskriftspriset. För Solo har det inte funkat lika bra, även om vi har försökt i två år. De har levererat ett riktigt bra innehåll. Men varumärket är väldigt printigt och det gick inte att nå en äldre målgrupp från att tidigare ha skrivit för 17-25 åringar. Det är svårt för en kvinna över 30 att hitta till Solo, när varumärket signalerar att innehållet är från 17 år.

– Vår analys är att vår målgrupp är intresserad av alltifrån träning, till politik och mode. Denna form av ämnesvertikaler har visat sig fungera bra internationellt när det kommer till distribution av innehåll till målgruppen unga kvinnor. Det är bara att titta på Vox, Refinery29, Popsugar och till viss del Buzzfeed. Vi vill inte vara en daterad tjejtidning, vi vill äga frågor som är relevanta för vår målgrupp i vardagen. Det kan röra sig om allt från hur de påveras av Donald Trumps agerande till vilket läppstift som gäller i vår.

Vad säger era annonsörer?
– Vi har träffat många kunder och byråer som bemött Baaam väldigt positivt. De vill vara en del av mixen. En kvinna i åldern 20-35 befinner sig i ett intressant skede av livet och tar köpbeslut i alltifrån hemförsäkring, barnvagnar och pensionssparande.

Lanseringen kommer att få understöd genom en redaktionell kampanj utformad i samarbete med Prime.

FAB Media, som även äger varumärkena FRIDA, CHIC och ShapeUp har på ett år ökat sin räckvidd från 300 000 läsare till en räckvidd på över 1 miljon användare i månaden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.