Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 8 mars 2013, 08:02
Den sociala nätverksjätten Facebook byter stil. Såväl nyhetsflödet som annonserna ska bli mer personliga. – En personlig tidning, kallar grundaren Mark Zuckerberg den nya designen, enligt Aftonbladet.
Facebook fick en tuff börsintroduktion, men nu har man stöpt om verksamheten med en ny design.
Upplägget innebär att Facebook blir mer personligt och skräddarsys utifrån användarnas intressen. Facebook använder ett eget beräkningssystem för ändamålet, enligt Aftonbladet.
– Det bör finnas en startsida och en sektion för toppnyheter, säger Mark Zuckerberg, enligt AP.
Han vill också att användaren ska kunna djupstudera olika ämnen. Facebook-grundaren kallar det hela för en personlig tidning, men annonsörerna ska även kunna erbjuda mer riktade annonser än tidigare.
New York Times hävdar att förändringarna kommer efter att Facebook har fått press från företagsledare som vill ha ett mer relevant nyhetsflöde för sina annonser.
Mark Zuckerberg meddelade också att den nya designen ska göra nyhetsflödet mer lättöverskådligt.
Bilder och artiklar ska exempelvis bli större för att synas bättre i telefonen.
Enligt Aftonbladet skriver AP också att förändringarna märks först när man loggar in på Facebook, medan förändringarna till mobilappen kommer i ett senare skede.
Karl-Johan Byttner