Media
Facebook börjar märka ut fejkade nyheter
Publicerad: 6 mars 2017, 06:49
Nu börjar Facebook markera "fake news", C More uppges tappa Allsvenskan och Alex & Sigge kritiseras för spelreklam. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Ämnen i artikeln:
FacebookC MoreCMoreDiscovery Networks SwedenAllsvenskanAlex SchulmanSigge EklundMediaMedierFT
Fredrik Thambert
Facebook börjar märka ut fejkade nyheter...
Facebook har fått hård kritik för att inte ta tillräckligt ansvar för det som publiceras på plattformen. Men sedan i fredags har de börjat märka artiklar vars innehåll är påhittat eller faktuellt tveksamt, rapporterar Metros Viralgranskaren. Än så länge finns bara funktionen i USA, men kommer så småningom att rullas ut i resten av världen.
De falska artiklarna får märkningen "disputed" (omtvistad). Ett flertal amerikanska mediebolag, däribland ABC news, AP och Snopes, har fått tillgång till verktyget som ger de möjligheten att faktagranska artiklar åt Facebook. Granskningen bygger på ett antal principer författade av den oberoende journalistiska stiftelsen Poynter.
...och ifrågasätts för ordvalet
Att falska nyheter får märkningen "disputed" tycker inte Recodes skribent Peter Kafka är starkt nog.
"Omtvistad, det låter som om det handlar om en debatt vid bardisken om vem som är bästa fotbollsspelaren, snarare än om påhittade historier. Detta trots att Facebook själva säger att man använder taggen för fejknyheter" skriver han i en kommentar.
Peter Kafka ifrågasätter också varför bara enskilda artiklar och inte hela sidor kan få märkningen.
Uppgifter: C More tappar Allsvenskan
Bonniers streamingtjänst C More kan stå inför ett blytungt rättighetstapp. Enligt Mathias Lühr, fram tills nyligen sportreporter på Expressen, har Discovery vunnit sändningsrättigheterna från år 2020 och framåt.
– Det har jag inga kommentarer till alls, säger C Mores presschef Johan Gustafsson till Expressen.
Discovery Networks Sweden och Svensk elitfotboll (Sef) vill inte heller säga något om uppgifterna. Det nya avtalet kommer enligt uppgift att ge en fördubbling av de 245 miljoner kronor årligen som det nuvarande avtalet med C More/TV4-gruppen ger, enligt Sportbladet.
Alex & Sigge kritiseras för spelreklam
Sedan i fjol är onlinespelbolaget Maria Casino återkommande annonsör i Alex Schulmans och Sigge Eklunds podcast. Nu får de kritik av Kalle Sundin på Aftonbladets ledarsida. Han menar att duon förhärligar spelandet på ett sätt som kan trigga unga spelmissbrukare.
"Det är något särskilt med Alex och Sigges ohämmade romantisering. Vanligtvis är kasinoreklam inte mer sofistikerad än att någon Frank Andersson-typ skålar vid en pool. Det här är något annat, Alex och Sigge använder sig av begärets psykologi – de trycker på missbrukarens ömma punkter" skriver han i ledartexten.
Schulman: Sluta missbruka "fake news"
Alex Schulman skriver om begreppet "fake news" i sin Expressen-krönika. Han tycker sig se att svenska politiker har börjat ta efter Donald Trumps missbruk av ordens innebörd.
"Fake news var ett viktigt och relevant begrepp, som nu slarvats bort. Jakten efter medvetna lögner måste fortsätta, men det här slafsiga bruket av "fake news" gör allt förvirrande" skriver Schulman.
Hanna Hellquist lämnar DN
Efter nio år skrev Hanna Hellquist sin sista krönika i Dagens Nyheter i helgen. I avskedstexten skriver hon:
"Det var så mycket lättare att utgå från mig själv när jag var misslyckad. Eller deprimerad. Eller utanför. Eller olyckligt kär. Ja ni fattar. Nog för att jag kommer hamna där igen, det är jag övertygad om, men att skriva om sitt eget liv varannan vecka när det är ganska... bra? Det blir inte så kul helt enkelt, och jag är en sucker för kvalitet".