Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook drar igång nyhetsbyrå

Publicerad: 24 April 2014, 15:14

Foto: FB Newswire.

Den sociala nätverksjätten Facebook har inlett ett partnerskap med News Corp-ägda sociala medier-byrån Storyful. Den nya tjänsten ska göra det enklare för redaktioner att hitta, dela och baka in nyhetsmässigt material från Facebooks användare.


Ämnen i artikeln:

FacebookNews Corp

Facebook har över en miljard användare.

Nu drar man igång FB  Newswire ihop med Storytel, som är ett bolag som upptäcker, verifierar,  ordnar och distribuerar relevant och användarbaserat innehåll från  sociala medier.

– Vi har i Storyful hittat en partner med en historik  av att förstå både potentialen hos den sociala webben som en  nyckelresurs för media såväl som dess funktion som ett verktyg för nyhetsredaktionerna,  säger Andy Mitchell, Facebooks chef för Nyheter och Globala  Mediesamarbeten i en kommentar.

FB Newswire ska erbjuda alltifrån  foton och videos till statusuppdateringar från människor som exempelvis  befinner sig vid större events som demonstrationer, sporthändelser och  liknande.

Rupert Murdoch-ägda News Corp köpte Storyful i december  förra året och det var bolagets första förvärv efter att man har delat  upp verksamheten i två delar.

– Storyful för in traditionella  journalistiska värderingar till nutida videos och särskiljer det  substantiella från det ytliga och det verkliga från det fejkade, säger Robert Thomson, verkställande direktör på News Corp i en kommentar.

Här
finns mer information om FB Newswire.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FacebookNews Corp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.