Media
Facebook drar igång nyhetsbyrå
Publicerad: 24 april 2014, 15:14
Foto: FB Newswire.
Den sociala nätverksjätten Facebook har inlett ett partnerskap med News Corp-ägda sociala medier-byrån Storyful. Den nya tjänsten ska göra det enklare för redaktioner att hitta, dela och baka in nyhetsmässigt material från Facebooks användare.
KB
Karl-Johan Byttner
Facebook har över en miljard användare.
Nu drar man igång FB Newswire ihop med Storytel, som är ett bolag som upptäcker, verifierar, ordnar och distribuerar relevant och användarbaserat innehåll från sociala medier.
– Vi har i Storyful hittat en partner med en historik av att förstå både potentialen hos den sociala webben som en nyckelresurs för media såväl som dess funktion som ett verktyg för nyhetsredaktionerna, säger Andy Mitchell, Facebooks chef för Nyheter och Globala Mediesamarbeten i en kommentar.
FB Newswire ska erbjuda alltifrån foton och videos till statusuppdateringar från människor som exempelvis befinner sig vid större events som demonstrationer, sporthändelser och liknande.
Rupert Murdoch-ägda News Corp köpte Storyful i december förra året och det var bolagets första förvärv efter att man har delat upp verksamheten i två delar.
– Storyful för in traditionella journalistiska värderingar till nutida videos och särskiljer det substantiella från det ytliga och det verkliga från det fejkade, säger Robert Thomson, verkställande direktör på News Corp i en kommentar.
Här finns mer information om FB Newswire.