Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook får svenskarna att må dåligt

Publicerad: 5 mars 2012, 07:30

Foto: Colourbox.

Drygt en miljon svenskar mår dåligt av Facebook. Många jämför sig med andra som ser ut att ha lyckliga och perfekta liv. Lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor mår allra sämst. Det visar en större svensk studie av det sociala mediet.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrFacebook

– Att var fjärde person säger att de mår dåligt om de inte får logga  in på Facebook regelbundet, att de känner att de halkar efter, känns  lite som ett uppvaknande, säger Ida Nilsson, kommunikationsstrateg vid  Valentin & Byhr till DN.

Valentin & Byhr har ihop med  Göteborgs universitet och elever vid högskolan i Skövde kartlagt 1 000  svenskar i åldern 15-74 år. Enligt DN är det den första större studien  av Facebook som har genomförts i landet.

Undersökningen visar bland annat att hälften av den svenska befolkningen, 4,5 miljoner, använder Facebook. Av dessa loggar tre miljoner in varje dag:
– Facebook skapar ett omedvetet vanebeteende, säger Leif Denti, doktorand i psykologi vid Göteborgs universitet till DN.

Svenska  kvinnor lägger 81 minuter mer tid på Facebook per dag än män, vilka  använder 64 minuter per dag. Låginkomsttagare och lågutbildade hör också  till de grupper som lägger mer tid än andra.

Exakt varför man blir  olycklig ju mer tid man lägger på Facebook är dock oklart:
–  Vi tror  att det har att göra med att man att jämför sig med andra profiler. Folk  lägger gärna ut bilder på sig själva när det är glada, vilket skapar en  illusion om lycka eftersom man inte ser personerna i det verkliga livet  och när de inte är glada, säger Leif Denti till DN.

En  ytterligare är att det är fler olyckliga personer som söker sig till  nätverket, men här är det för tidigt att uttala sig om så är fallet,  enligt DN.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.