Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook i krismöte: Bluffnyheter ändrade inte utgången i valet

Publicerad: 14 november 2016, 06:46

Mark Zuckerberg.

Foto: Flickr

Facebook krishanterar efter kritikstormen mot fejkade nyheter, Lego slutar annonsera i Daily Mail i protest och Hemnet värderas till två miljarder. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Daily MailLego

Facebook uppges haft krismöte på valnatten...
När det stod klart att Donald Trump skulle bli USA:s nästa president höll flera toppchefer på Facebook ett krismöte i en sluten chattgrupp. Samtalet handlade i bolagets roll i valutgången, berättar CNBC med hänvisning till källor. Orsaken var kritiken mot att fejkade artiklar tillåts få stor spridning, vilket kan han påverkat hur folk röstade. Slutsatsen av mötet blev att ta upp ämnet för diskussion med personalen.

...Mark Zuckerberg: 99 procent av innehållet är autentiskt

Som en konsekvens av kritiken har Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg skrivit ett långt inlägg om företagets roll i valet.
"Av allt innehåll som folk ser på Facebook så är 99 procent autentiskt. Bara en mycket liten del är fejkade nyheter eller bluffar. De som finns begränsar sig inte till en politisk färg, eller ens till politik. Därför är det extremt osannlikt att bluffar ändrat utgången i valet" skriver han bland annat.
Zuckerberg medger samtidigt att det är svårt att identifiera och skilja bort det som är falskt och missvisande.

Trump hyllar sociala medier – men överväger att sluta

Donald Trump har flitigt använt Twitter och Facebook som kommunikationsverktyg under valrörelsen. Men under tiden i Vita huset funderar han på att avstå. Det berättade han i CBS 60 Minutes intervju igår.
– Om jag använder det (Twitter) alls kommer jag att vara mycket återhållsam, säger han.
Däremot hyllar han deras betydelse. Trump påpekar att han tack vare sociala medier inte behövt spendera lika mycket pengar som Clinton-kampanjen, tack vare hans stora följarskara.

Missen: råkade dödförklara användare

Facebook råkade under fredagen dödförklara ett stort antal personer, inklusive Mark Zuckerberg själv. En bugg gjorde att det skapades en minnesvägg för personerna. Deras profiler förseddes med en blomma och en minnestext. Facebook gick senare ut och kallade det "ett fruktansvärt misstag" enligt The Verge.

Legos protest: slutar annonsera i Daily Mail

Den brittiska tabloiden Daily Mail har tagit stark ställning i frågan om begränsad invandring och Brexit. Nyligen prydde texten "Folkets fiender" förstasidan tillsammans med bilder på de tre domare i högsta domstolen. De hade slagit fast att den brittiska regeringen behöver parlamentets godkännande för att lämna EU.

Som ett svar har initiativet "Stop funding hate" bildats. De vill stoppa kampanjerna från Daily Mail, The Sun och Daily Express genom att få annonsörer att sluta synas i deras tidningar. Ett av bolagen som upphör med sin annonsring är leksaksjätten Lego. "Vi har avslutat vår överenskommelse med Daily Mail och planerar inte någon framtida annonsering i tidningen", skriver Lego i ett svar på Twitter.
Nu fruktar tabloiderna att fler annonsörer kommer att gå samma väg, skriver Financial Times.

Storaffär på gång – Hemnet värderas till 2 miljarder
För en dryg vecka sedan avslöjade Breakit att Hemnet var på väg att köpas upp av entreprenörerna Pierre Siri och Henrik Persson tillsammans med det amerikanska riskkapitalbolaget General Atlantic. Nu kommer Dagens Industri med nya detaljer. Enligt DI har en "makaber budgivningsprocess" trissat upp värderingen av Hemnet till två miljarder kronor. Planen på sikt är en börsnotering. När Schibsted skulle köpa bostadssajten tidigare i år låg värderingen på 1,5 miljarder.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Daily MailLego

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.