Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 26 Mars 2014, 07:15
Den sociala nätverksjätten Facebook har köpt virtual reality-bolaget Oculus för två miljarder dollar. Köpeskillningen består av 400 miljoner dollar i kontanter och 23,1 miljoner Facebook-aktier värderade till just 1,6 miljarder dollar.
Facebook meddelar att Oculus redan har 75 000 beställningar av vr-hjälmen Oculus Rift.
Nätverksjätten menar visserligen att dagens applikationer för vr-teknik befinner sig på ett tidigt stadium, men flera branscher håller redan på och experimenterar med tekniken.
Facebook siktar på att erbjuda Oculus till nya så kallade vertikaler än bara spelindustrin, vilket innebär alltifrån media och underhållning och utbildning.
– Mobilen är dagens plattform och nu kan vi även börja göra oss redo för morgondagens plattform. Med Oculus har vi chansen att skapa den mest sociala plattformen någonsin och förändra hur vi jobbar, spelar och kommunicerar, säger Facebook-grundaren Mark Zuckerberg i en kommentar.
Oculus har skapat så mycket hype kring sig att man sedan tidigare har knutit till sig den legendariske spelutvecklaren John McCormack som teknikchef – han skapade spelet Doom, som förändrade hela spelindustrin.
Oculus behåller sitt huvudkontor i Irvine och fortsätter med utvecklingen av Oculus Rift.
Förvärvet innebär också ett så kallat earn-out-upplägg på 300 miljoner dollar.
– Vi är excalterade över att jobba med Mark och Facebook-teamet för att erbjuda den bästa virtual reality-plattformen i världen, säger Brendan Iribe, en av grundarna tillika vd på Oculus Rift i en kommentar.
Karl-Johan Byttner