Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook kopierar Snapchat - igen

Publicerad: 29 Mars 2017, 05:48

Facebook lanserar egen Stories-funktion, amerikansk surfhistorik till salu och svenska Readly inleder samarbete med telekomjätten AT&T.


Ämnen i artikeln:

AT&TFacebookReadlySnapchatDonald TrumpTomas Brunegård

Facebook kopierar Snapchat – igen

Snapchat Stories är en av Snapchats allra mest populära funktioner. Igår lanserade Facebook sin egen version av Stories till sina 1,15 miljarder dagliga mobilanvändare, det rapporterar AdWeek. I höstas lanserades även Facebook-ägda Instagram sin egen version av funktionen - "Instagram stories". Även WhatsApp har lanserat en story-funktion. Story-funktionen är en del av den så kallade disposable media-trenden som spås bli allt viktigare de kommande åren.

Amerikanska operatörer nära tillåtas sälja kunders surfhistorik

Det amerikanska representanthuset har godkänt en lag som tillåter amerikanska internetoperatörer att sälja sina kunders näthistorik, utan kundernas tillåtelse, det rapporterar The Verge. Allt som krävs för att lagen ska gå igenom är att president Donald Trump skriver under den. Enligt The Verge har frågan om internethistorik blivit allt viktigare i takt med att vi surfar mer och mer.

– Konsekvenserna av ett sådant här lagförslag är tydligt: bredbandsbolag som AT&T, Comcast och andra kommer ha möjlighet att sälja din personliga information till högst budande utan din tillåtelse, säger demokraten Anna Eshoo som motsatte sig lagförslaget.

Mediaköpare dissar Twitters nya annonser

I veckan annonserade Twitter att man skulle börja köra pre-rolls innan videos på plattformen Periscope. Trots att video är Twitters största inkomstkälla är mediaköpare tveksamma om Twitters användare kommer att ta till sig de nya funktionerna, det rapporterar Digiday. "Det är ett enkelt sätt för en kämpande plattform att få ut lite extra annonspengar från varumärken medan de försöker hitta på andra sätt att förnya sig", säger Jeff Kaufman, chef för medieavdelningen på The Richards Group.

Twitter är inte den enda plattform som försöker tjäna pengar på livevideo-boomen. I höstas berättade Facebook att även de skulle införa fler typer av annonsmöjligheter i deras livevideos, bland annat reklam mitt i sändningarna.

Readly inleder samarbete med AT&T

Den svenska tidningstjänsten Readly inleder ett samarbete med amerikanska telekomjätten AT&T. Readly har funnits i fyra år och samlar cirka 2 000 tidningar och magasin på ett och samma ställe. Samarbetet innebär att AT&Ts mobilkunder får tillgång till tjänsten Ready Select, och kan därigenom läsa upptill fyra utvalda tidningar varje månad.

Vi har höga förväntningar på vad lanseringen kommer att betyda för AT&T:s mobilkunder och för de över 300 förlag vi samarbetar med. Lanseringen av Readly Select betyder att AT&T:s kunder får tillgång till mängder av olika tidningar samtidigt som våra förlagspartners får möjlighet att nå en mycket stor bas av amerikanska läsare, säger Readlys vd Per Hellberg i ett pressmeddelande.

Medieorganisationer protesterar mot Trump

Organisationerna World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) och the World Editors Forum (WEF) riktar ett öppet brev till president Donald Trump. Orgnanisationerna uttrycker oro för att Trump ska hota det fria ordet, detta efter att presidenten bland annat portat ett antal nyhetsorganisationer från ett pressmöte i Vita Huset. Undertecknarna riktar även kritik mot Trumps utpekande av nyhetsorganisationer som "folkets fiender", de menar att den typen av kommentarer orsakar förtroendeskador som är svåra att reparera samt leder till splittringar bland människor. Bland undertecknarna finns Tomas Brunegård, ordförande i WAN-IFRA och tidigare vd för Stampen, Anette Novak, medieutredare och Jeanette Gustafsdotter, vd för Tidningsutgivarna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.