Media
Facebook lanserar Blocket-dödare
Publicerad: 15 augusti 2017, 06:14
Facebook Marketplace.
Facebook lanserar köp- och säljplattformen Marketplace, sexologen Katerina Janouch mister sitt uppdrag för Viking Line och sökandet efter Kim Wall fortsätter.
Facebook lanserar Blocket-dödare ...
Marketplace är Facebooks köp- och säljplattform som sjösätts i Sverige och på 16 andra europeiska marknader inom de kommande veckorna. Och en uppenbar konkurrensfördel är det obefintliga priset. För till skillnad från exempelvis den norska mediekoncernen Schibsteds vinstmaskin Blocket är marknadsplatsen gratis för användare att använda – både för köp- och säljsyften. "Även en halvhjärtad insats från Facebook skulle kunna förändra den digitala svenska köp- och säljmarknaden radikalt", skriver Di Digital i en analys.
... Och får flera tunga publicister bakom sig inför tv-satsningen
Redan i maj i år började det spekuleras i Facebooks tv-satsning. I ett försök att konkurrera med giganter som Netflix, HBO och Hulu är det sociala mediet nu i startgroparna att lansera en gigantisk satsning som de kallar "Watch" med egenproducerade serier. NASA, Mashable och MBL gick inledningsvis ut och meddelade att de skulle producera innehåll till satsningen. Nu får de följe av dussintals andra. Business Insider, The Atlantic, Condé Nast Entertainment, NowThis och Quartz är några som ansluter sig. Adweek listar alla här.
SVT försvarar visning av Putin-dokumentär
Dokumentärserien "Putin enligt Oliver Stone" hade premiär i SVT i söndags och fick snabbt kritik för att låta Vladimir Putin lägga ut texten utan hårda motfrågor. Nu försvarar SVT produktionen. Axel Arnö, projektledare på SVT Dokumentär pekar på att de även har många otroligt kritiska filmer om Vladimir Putin.
– Den svenska publiken har, till skillnad från den ryska eller andra mer totalitära stater, den har en unik möjlighet att se alla sidor. Det är vad SVT ska göra. SVT ska bilda en mångfacetterad bild av världens händelser, och det tycker jag att vi bidrar till med den här filmen. Jag försvarar publiceringen, sedan allt som är i innehållet det ska man debattera och diskutera och det hoppas jag att vi kommer att göra i fortsättningen, säger Axel Arnö till Sveriges Radio.
Janouch mister uppdrag för Viking Line ...
"Förtroendet är förbrukat", meddelade Viking Line i går kväll och syftade till sexologen och samhällsdebattören Katerina Janouchs uppdrag för dem. Uppdraget, som hon haft sedan i februari 2017, gick ut på att som del i en expertgrupp motverka sexuella trakasserier ombord på Viking Lines färjor. Anledningen till att företaget nu stänger dörren för Janouch är en tweet som hon publicerade i helgen om riksdagspolitikern Rossana Dinamarca (V). Intill en bild där politikern sitter i en kjol på Medborgarplatsens trappa har Janouch skrivit: "Trappan är mer effektiv än Tinder".
... och Dinamarca polisanmäler Janouch efter tweet
Samtidigt lämnade Rossana Dinamarca in en polisanmälan mot Katerina Janouch. Förhoppningen är att polisen ska utreda frågan som förtal. Men det fick inte sexologen att hålla på krutet. I ett nytt inlägg på Twitter la Janouch upp en ny bild på Dinamarca iklädd en t-shirt med texten "Sveriges sexigaste politiker 2015". Tröjan fick hon av Nyheter24, som tyckte att hon stått upp mot rasism efter att ha sagt "du är inte min talman", till Sverigedemokraternas Björn Söder. Det skriver TT.
Sökandet efter försvunna journalisten fortsätter
I helgen försvann journalisten Kim Wall efter att ha följt med uppfinnaren Peder Madsen på en u-båtstur. Hon misstänks vara död. Han greps omgående misstänkt för att vara inblandad i hennes försvinnande. Ubåten har bärgats och polisen har letat efter henne på danska vatten. Nu börjar polisen även att leta efter henne på svenskt vatten. Detta eftersom strömmen i Öresund kan ha transporterat kroppen.
Så hanterar H&M kritikstormen
Häromdagen upprördes en mamma som skulle köpa nya shorts till sin nioåriga dotter över att modellerna för tjejer var lågt skurna och av kort snitt, eller som hon kallar dem, "rumpkorta". Hon kritiserade utbudet på H&M:s Facebooksajt och fick stort medhåll från andra föräldrar. H&M tar till sig av kritiken.
"Det är viktigt för oss att våra barnkollektioner är moderiktiga såväl som praktiska. När vi tar fram nya barnkläder vill vi alltid kunna erbjuda ett brett utbud av storlekar och stilar som ska passa barnens dagliga aktiviteter – både för pojkar och för flickor. Vi strävar efter att inte sälja barnkläder som kan uppfattas som stötande", skriver man i ett mejl till Expressen.