Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook lanserar sig som räckviddsmedium

Publicerad: 13 augusti 2013, 13:23

Facebooks Sverige-chef Sam Rihani

3,8 miljoner svenskar är på Facebook varje dag och tre miljoner av dem använder mobilen. Nu vill Facebook lansera sig som räckviddsmedium.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Som enda media i Sverige kan Resumé presentera Facebooks svenska räckviddsiffror.

Totalt är det 4,9 miljoner människor som är aktiva på FB varje månad. Av dem är 3,8 miljoner aktiva varje dag. På mobilen handlar det om fyra miljoner aktiva människor per månad och tre miljoner aktiva dagligen.

– Vi har haft en 50 procentig ökning av mobilanvändandet jämfört med motsvarande period förra året, säger Facebooks sverigeansvarige Sam Rihani. Och det är viktigt ur räckviddsynpunkt eftersom mobilen är med hela tiden.

I övrigt är tillströmningen till det sociala nätverket blygsam med undantag för vissa demografiska grupper. Framför allt är det gruppen äldre användare som växer.

– Jag tror att den tillväxten också beror på smartphonens intåg, säger Sam Rihani. Den har gjort att även de äldre upptäcker nyttan med facebook som social kontaktyta.

Att kunna erbjuda annonsörer att nå 65 procent av Sveriges befolkning över 13 år, är få andra medier förunnat. För annonsörerna är det sociala nätverket mest känt för att kunna snäva in målgrupperna på relevans. Men Sam Rihani vill framhålla Facebooks möjligheter som räckviddsmedium.

– Vi erbjuder större räckvidd varje dag än vad Melodifestivalen erbjuder en gång om året, säger han. Och räckvidden tillsammans med den precisa styrningen vi kan erbjuda gör oss unika.

Han vill gärna framhålla att Facebook inte är ett mediaföretag utan ett teknikföretag. Facebook levererar inget innehåll, allt framställs av användarna. Om man dessutom tar i beaktande att varje svensk på Facebook i snitt har 216 kompisar, är det inte svårt att räkna ut att användarna är en fantastisk produkt att erbjuda annonsörerna.

– Men man måste komma ihåg att vi först och främst är ett socialt näverk där människor för dialog med sin vänner, släktingar och kollegor, säger Sam Rihani. Som annonsör måste man erbjuda sina kunder något. Det måste finnas en uppsida för dem man vill nå.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.