Media
Facebook nedprioriterar engagemangsfiskeri
Publicerad: 18 december 2017, 14:46
Facebook lovar att slå ned på så kallat "engagemangsfiskeri" – poster som uppmanar följarna att likea, rösta och dela en post. Enligt Newsners vd Johan Rikner har de redan anpassat sig till förändringen.
Facebooks ändringar i sina algortimer äro många. Vissa publicister menar att det ibland är svårt att hänga med i svängarna och att det är problematiskt att förhålla sig till en aktör som så snabbt kan byta fokus.
Idag annonserade Facebook ytterligare en förändring – att straffa sidor som ägnar sig åt så kallat engagemangsfiskande. Med det menar Facebook sidor som i sina poster uppmanar sina följare att delta i omröstningar, like:a en post eller dela den vidare. Exempelvis "Gilla om du också älskar hundar" och "Dela om du också minns det här". Strategin används som ett sätt för att få högre engagemang på sina poster och därmed få en högre räckvidd. Enligt Facebook kommer förändringen efter att många av deras användare uppgett att de inte gillar den typen av material.
Ändringarna införs om några veckor och sidor som fortsätter med liknande strategier kommer straffas genom att nedprioriteras i följarnas flöden. Om de bättrar sig ska de dock kunna återfå sin status.
Johan Rikner är vd på nyheter365 som driver viralsajten Newsner, en sajt som ofta uppmanar sina följare att engagera sig i Facebook-posterna.
Hur kommer förändringarna att påverka er?
– Vi försöker alltid följa de regler som Facebook sätter upp så självklart följer vi alla uppdateringar noga, men i det här fallet tror jag det är minimalt. Jag tror Facebook framför allt är ute efter missbruket av engagement baiting. Exempelvis alla omröstningar med hjälp av olika reaktioner som många svenska och internationella medier jobbar med. Vi har också testat sådant, men slutat sedan länge framför allt sedan Facebook gick ut med att det var emot deras regler, berättar Johan Rikner.
Är detta något Facebook informerat om tidigare?
– Vi känner till det mesta sedan tidigare, det är inte direkt några stora överraskningar.
Hur kommer ni att tackla uppdateringen?
– Vi följer naturligtvis utvecklingen och tittar på om vi behöver göra justeringar på det material vi publicerar, säger Johan Rikner.
En typ av engagemangsuppmuntrande poster som inte kommer nedprioriteras är de som efterlyser försvunna barn, samlar in pengar till välgörenhet eller frågar om hjälp.