Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook och Amazon intresserade av Premier league-rättigheter

Publicerad: 22 September 2017, 12:21

De ökade priserna för sändningsrättigheterna har under de senaste åren bidragit till Premier leauge-klubbarnas tillväxt.

Foto: Peter Woodentop / Wikimedia Commons

Manchester Uniteds vd Ed Woodward berättade nyligen för klubbens aktieägare att han förväntar sig att Amazon och Facebook budar på sändningsrättigheterna för Premier league i den kommande upphandlingen.


Nyligen träffade Manchester Uniteds vd Ed Woodward klubbens aktieägare där han berättade om de ekonomiska framtidsutsikterna för klubben. De senaste åren har tillväxten för Premier league-klubbarna vuxit kraftigt, främst drivet av ökade priser för sändningsrättigheter till ligan. I den senaste upphandlingen betalade brittiska Sky och British Telecom 8,4 miljarder pund för att säkra rättigheterna under tre säsonger, en summa som förväntas öka med över 40 procent i den kommande upphandlingen senare i år.

Under mötet med aktieägarna berättade Woodward att han förväntar sig att nätjättarna Facebook och Amazon kommer lägga sig i rättighetsstriden, något som ytterligare kan driva upp priserna.

– Absolut, jag tror att de kommer blanda sig i. Det fanns ett intresse från deras sida redan inför den förra upphandlingen. När jag talar med andra klubbar i ligan och runtom i Europa märker de av samma intresse, något vi välkomnar, berättar Woodward för the Guardian.

I augusti säkrade Amazon de brittiska rättigheterna att sända tennisens ATP-tour, en upphandling man vann i strid med Sky. Köpet var den första sporträttighet Amazon säkrat utanför den amerikanska marknaden. På den amerikanska marknaden har Amazon redan knutit avtal med NFL och Facebook sänder matcher från amerikanska fotbollsligan MLS.

Tidigare i år vann Discovery rättigheterna att sända svenska Allsvenskan från och med 2020, en rättighet som i nuläget tillhör C More. Enligt Resumés uppgifter hade prissumman för rättigheten då dubblats sedan den förra upphandlingen och gick nu loss på 500 miljoner kronor för fem säsonger. TV-chefen Jan Scherman förutspådde då att det bara var en tidsfråga innan nätjättarna la sig i rättighetsstriderna och att det i slutändan skulle vara tittarna som får betala för prisökningarna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.