Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 14 september 2016, 09:39
Färre falska nyheter och lättare för ögonvittnen att kontakta medier, det är målsättningen för ett initiativ från ett tjugotal nyhetsorganisationer och techbolag.
Ett 20-tal tidningar och sajter, däribland New York Times, Washington Post, Buzzfeed och Agence-France Presse, har gått samman i ett partnernätverk genom First Draft, som i sin tur backas av bland annat Google.
Nu har även Facebook och Twitter gått med i koalitionen, vars syfte är att förbättra rapporteringen från sociala medier och underlätta verifieringen av nyheter. Det skriver The Guardian.
Samarbetet mellan nyhetsorganisationerna och techbolagen ska även göra det enklare för användare av sociala medier att kontrollera nyheter, och underlätta för ögonvittnen som kontaktar media.
Särskilt att Facebook går med är betydelsefullt menar The Guardian, eftersom en allt större del av nyhetskonsumtionen sker på den plattformen.
Björn Wallenberg