Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook och Twitter går med i nyhetssatsning

Publicerad: 14 September 2016, 09:39

Färre falska nyheter och lättare för ögonvittnen att kontakta medier, det är målsättningen för ett initiativ från ett tjugotal nyhetsorganisationer och techbolag.


Ämnen i artikeln:

McDonald'sYoutube

Ett 20-tal tidningar och sajter, däribland New York Times, Washington Post, Buzzfeed och Agence-France Presse, har gått samman i ett partnernätverk genom First Draft, som i sin tur backas av bland annat Google.

Nu har även Facebook och Twitter gått med i koalitionen, vars syfte är att förbättra rapporteringen från sociala medier och underlätta verifieringen av nyheter. Det skriver The Guardian.

Samarbetet mellan nyhetsorganisationerna och techbolagen ska även göra det enklare för användare av sociala medier att kontrollera nyheter, och underlätta för ögonvittnen som kontaktar media.

Särskilt att Facebook går med är betydelsefullt menar The Guardian, eftersom en allt större del av nyhetskonsumtionen sker på den plattformen.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

McDonald'sYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.