Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook ökar intäkterna – trots annonsbojkotten

Publicerad: 2 November 2020, 10:06

Den omfattande bojkotten i juli hindrar inte Facebook från att rapportera rekordsiffror under tredje kvartalet.


Ämnen i artikeln:

Facebook annonseringFacebook

The North Face, Verizon, Unilever var några av de annonsörer som bojkottade Facebook i July efter kampanjen ‘Stop Hate for Profit’, som kritiserade plattformens hantering av hat.
Trots detta har Facebook ökat intäkterna med 22 procent hittills i år. 21.5 miljarder dollar i intäkter, och en vinst på 7,8 miljarder dollar.

Antalet dagliga aktiva användare har ökat med 12 procent till 1,82 miljarder.

Trots att bojkotten inte har drabbat intäktssidan på kort sikt räknar de flesta analytiker med att bolaget fortfarande har stora utmaningar när det kommer till moderationen på plattformen. Nyligen grillades Mark Zuckerberg i senaten tillsammans med Twitters Jack Dorsey och Googlechefen Sundar Pichai, för att förklara sig efter sociala medier-plattformarna bromsat spridningen av en New York post-artikel.

Det råder också en osäkerhet inför en eventuell reglering av e-handeln under 2021.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.