Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook om kritiken från Nordnet och Avanza

Publicerad: 4 April 2013, 15:09

Resumé kunde tidigare i veckan berätta att Nordnet-spararna flyr Facebook-aktien. Bolagets sparekonom Günther Mårder menade att Facebook har stora strukturella problem i det att man inte har lyckats kapitalisera på sin stora användarbas. Facebooks talesperson i Norden, Jan Fredriksson, ger nu svar på tal.


Ämnen i artikeln:

AvanzaClaes HembergFacebookNordnetGünther MårderJan Fredriksson

Sent i natt svensk tid håller Facebook ett större event vid sitt  huvudkontor i Kalifornien. Media har länge spekulerat om vad Facebook ska  komma med och en egen mobil har seglat upp som ett hett alternativ.

Då  Resumé nyligen talade med såväl Nordnets sparekonom Günther Mårder som  Avanzas sparekonom Claes Hemberg trodde ingen av dessa på att en mobil  kan vända den svaga  utvecklingen för Facebook-aktien.

Facebooks  talesperson i Norden, Jan Fredriksson, vill inte kommentera huruvida  bolaget verkligen kommer med en telefon eller ej, men helt klart råder  det inget tvivel om att Facebook har fokus på att användarna blir  alltmer rörliga.

– Det blir en storsatsning från  Facebooks sida eftersom användarmönstret ser ut som det gör. Vi ligger  verkligen inte på latsidan, jag kan inte i det här läget säga om det blir en telefon eller ej, säger Jan Fredriksson.

Han vill heller  inte kommentera aktiens utveckling då han anser att han saknar sådan  expertis, men han vänder sig emot påståendet att användningen skulle  minska bland användarna.
– Vi uppdaterar användandet varje månad  och dag. Vi tittar även på andelen som går in via mobilen. Jag menar att  alla siffror ser väldigt bra ut, säger Jan Fredriksson.

Facebooks senaste siffror visar att man har cirka en miljard aktiva användare per månad. I Sverige är 5 miljoner användare inne minst en gång per månad, varav 70 procent är inne varje dag, enligt Jan Fredriksson.

Han sticker dock inte under stol med att antalet användare i Västvärlden, och då särskilt Norden, börjar bli relativt mättat.

Jan  Fredriksson delar Günther Mårders uppfattning om att Facebook inte ska  tumma på integriteten för att visa ett bra resultat kortsiktigt – då det  straffar sig i längden.

Han tycker dock inte att likes-köpandet har skadat bolaget eftersom sådant beteende helt går emot Facebooks regler.

Günther  Mårder menar att det är ytterst ovanligt att sparare säljer av aktierna  redan inom ett år efter att en aktie har introducerats - aktien intoducerades i maj förra året.

Han menade att man fick gå så långt tillbaka som till TeliaSoneras börsintroduktion för att hitta ett liknande exempel.

Jan Fredriksson tycker dock inte att det är rättvist att jämföra Facebook med traditionella bolag.
– För ett företag som Facebook kan utvecklingen gå både uppåt och nedåt med superfart, säger han.

Han  tycker också att det inte är av ondo precis att Instagram och Twitter har  en snabb utveckling för närvarande eftersom Facebook äger Instagram.

Avanzas  sparekonom Claes Hemberg efterlyser en ordentlig analys av Facebooks  sökfunktion – som introducerades under januari månad.

Jan Fredriksson  kan förstå att det finns en frustration över att det saknas ordentliga  anlyser av Sök-funktionen, men menar att det till mångt och mycket dels handlar om  att det inte var så länge sedan funktionen lanserades, dels att  Facebook är i full färd med att testa vad användarna vill ha.
–  Det handlar om att få till en så bra balans som möjligt mellan både annonsörer och användare, säger Jan Fredriksson.

Han  förklarar också att sökfunktionen är ytterst avancerad, men att den än  så länge endast kan användas om man har inställningen US English.

Planen är att rulla ut på olika språk allteftersom.
–  Facebook har utvecklat en semantisk sökfunktion, vilket är en  förklaring till att det har tagit tid att rulla ut sökfunktionen till  alla användare och annonsörer, säger Jan Fredriksson.

Han berättar att han själv har testat funktionen regelbundet och exemplifierar med hur sök fungerar.
–  Jag kan exempelvis söka på vännen x och foton tagna innan år 2007 i en  viss stad. Jag får också en helt annan träffbild i mitt sök än vad någon  annan skulle få, säger Jan Fredriksson.

Ni har en stor  användarbas. Hur kommer det sig att ni inte har lyckats kapitalisera  tillräckligt på den och på så sätt blidkat aktiemarknaden?
– Jag håller med om att Facebook måste bli bättre på att visa på värdet av företagets tjänster, säger Jan Fredriksson.

Facebook höll ett event igår där Angry Birds-bolaget Rovio deltog.
Planen är att man ska kunna spela spelet med sina Facebook-vänner över mobilen.
–  Det är helt klart att Facebook inte ligger på latsidan  innovationsmässigt, men om vi lanserar en mobil eller ej i natt återstår  att se, säger Jan Fredriksson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.