Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook rullar ut livestreaming för alla

Publicerad: 4 December 2015, 07:32

Facebook släpper Live Video till alla användare och tar på allvar upp kampen med Periscope.

Periscope-dödaren blir tillgänglig för fler än kändisar, Oprah Winfrey skriver självbiografi och Twitter säljer superannons för en miljon dollar. Det är något av innehållet i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Oprah WinfreySchibstedEdward SnowdenFacebook Live Video

Facebook rullar ut livestreaming för alla
Ett av världens största sociala medium fortsätter sin satsning på den heta trenden: direktsänd, rörlig bild. Tidigare har Facebook Live Video bara varit tillgängligt för kändisar med verifierade konton men nu tar man nästa steg och kommer framöver att göra det möjligt för alla användare att sända livevideo från sin smartphone. Facebook blir därför en allvarlig konkurrent till redan existerande tjänster som Meerkat och Twitterägda Periscope. Det skriver bland annat Adweek.

Snowden träffade flera kändisar i Moskva
Under Edward Snowdens exil i den ryska huvudstaden har den kände visselblåsaren fått flera celebra besök.  Bland annat har visselblåsarkollegan Daniel Ellsberg (som läckte Pentagon Papers), den indiske författaren Arundhati Roy och den amerikanske skådespelaren John Cusack. Det framgår av SVT:s Dokument inifrån.

Schibsted vill skapa ett nordiskt mini-Facebook
Igår skrev techsajten Breakit att alla säljchefer på Schibsted måste söka om sina tjänster. I en intervju med sajten bekräftar Schibsteds försäljningsdirektör Anders Nylander uppgifterna.
– Det kommer att ställas andra kunskapskrav och vi får ett behov av en annan typ av spetskompetens. Därför får alla söka om sina tjänster, säger Anders Nylander till Breakit.
Han säger också att Schibsted på allvar vill ta upp kampen om annonskakan med Facebook. I den nya strategin ska företaget sälja annonser adresserad till en viss målgrupp istället för en specifik sajt.
– Vi märker redan idag att våra kunder allt oftare vill köpa på tvärs mellan sajterna. I framtiden kommer det vara så att annonsörerna köper en målgrupp, på tretton sajter. Då är det viktigt att vi har en organisation som synkar med det, säger Anders Nylander.

Tv-legendar ger ut sina memoarer
En av USA:s mest kända tv-personligheter Oprah Winfrey kommer ut med sin självbiografi i januari 2017. Boken ska heta The life you want och ges ut på förlaget Flatiron Books. Det skriver Hollywood Reporter. I ett uttalande säger hon att boken kommer innehålla episoder från hennes liv som hon inte har pratat om tidigare, även smärtsamma sådana.

Priset för annons på Twitter Moments: En miljon dollar
När företagen ska synas på Twitters nya feature Moments så kostar det en rejäl slant. Enligt uppgifter till sajten Digiday kostar det en miljon dollar för ett annonspaket. Men då får man också annonsplats på andra ställen på Twitter. Hittills ska företagen Starbucks, REI och Verizon ha nappat på erbjudandet.

Mika Wallgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.