Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook: Så kommer ”reactions” påverka annonsörer

Publicerad: 9 oktober 2015, 06:34

Facebook berättar om hur "reactions" kommer att påverka annonsörer, Industrivärdens pr-strategi: att bugga sig själva, och Apple stoppar vissa ad-blockers. Läs fler nyheter i morgonsvepet.


Facebook: Så kommer "reactions" påverka annonsörer
Under gårdskvällen bekräftade Facebook att Gilla-knappen nu kommer att förstärkas med knappar för att uttrycka kärlek, skratt, chock och ilska. Nu ska funktionen testas i Irland och Spanien innan den rullas ut globalt.

För företagen öppnar det här upp nya möjligheter och ett mer precist sätt att mäta mottagandet av ett inlägg. Företagen kommer att kunna mäta och räkna olika "reactions" på verktygen för Facebooks Sidor.

– "Reactions" ger företag ett riktigt skarpt sätt att på en flerdimensionell nivå förstå hur människor känner, säger Richard Sim, Facebooks affärschef för produktmarknadsföring, till Adage.

Möjligen kan också den nya funktionen hjälpa Facebook att bättre optimera vilka inlägg som ska synas i folks flöden.

– Vi räknar med att få en bättre förståelse för hur dessa olika reaktioner påverkar vad folk vill se i deras nyhetsflöde. Så det är mycket möjligt att sådant de älskar eller hatar kan behandlas på olika sätt, säger Richard Sim.

PR-strategin: Industrivärden avlyssnade sig själva
Tidigt i våras rapporterade SVT att Industrivärden hade hittat och polisanmält avlyssningsutrustning på sitt huvudkontor. Det visade sig senare vara en GSM-bugg som var fastsatt på ett element. Nu uppger källor till DI att utrustningen ska satts dit internt för att rädda ledningen. Anledningen till det ska enligt källorna ha varit att väcka misstankar mot motståndare och få ledningen, som nu är avsatt, att framstå som offer för att minska medietrycket mot dem. Industrivärdens tidigare ordförande Sverker Martin-Löf nekar till att det skulle finnas någon sanning i uppgifterna.

Twitter utvecklar videoannonsering
Fram tills nu har annonsörerna varit tvungna att samarbeta med företag som NFL, MTV och Fox Sport – men nu körs ett betatest ut i USA som gör det möjligt för utgivare att tjäna pengar på sina videoklipp med preroll-annonser. Antingen kan publicister fortsätta sälja annonser via sin egen säljavdelning, eller så kan de använda sig av Twitter teknik för att få dem serverade,m skriver Adweek.

"Vidga public service-stödet"
Inför ett offentligt stöd till kvalitativ nyhetsjournalistik oberoende av organisation och distributionsform. Det skriver den förre SVT-ordföranden Lars EngqvistDN Debatt i dag, och och hänvisar samtidigt till public service-kommissionen – att en begränsning inte löser några problem.

Flyktingar skrev allt i dansk tidning
Den danska tidningen Information ägnade hela dagens tidning till plats för flyktingars berättelser. Författade av dem själva. Totalt omfattar tidningen 48 sidor som bland annat berör den extrema jihadiströrelsen Islamiska staten (IS), asylmottagning och språkbarriärer. Det skriver TT.

Apple stoppar vissa ad-blockers
Ad-blockers sim installerar egna root-certifikat på iPhone har kunnat blockera annonser både i appar och i Safari. Men nu är det slut på det. Apple har nämligen plockat bort dem från App Store, skriver Techcrunch.

Du blir smartare av prisbelönta tv-serier
Nu kan du ligga och dega framför tv-serier, helt utan ångest. Nu är det nämligen bevisat: tv-serier gör dig till en emotionellt smartare människa. För att optimera din smartness bör du också välja drama före dokumentärer – det ger tydligen ett bättre resultat, enligt en undersökning från University of Oklahoma. Det skriver GP.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.