Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook satsar på e-sport

Publicerad: 29 januari 2018, 08:43

Foto: Mostphotos

Facebook vill locka fler e-sportprofiler att streama på plattformen.


Ämnen i artikeln:

FacebookE-sport

Att titta på e-sport är någonting som blir allt vanligare världen över. Redan 2016 gick e-sport om traditionell sport i antalet tittade minuter online.

Enligt en rapport från Mediavision tittade 370 000 svenskar dagligen på e-sport under det fjärde kvartalet 2016 och det finns inga tecken på att trenden skulle ha avtagit sedan dess. Globalt följer en halv miljard tittare e-sportsändningar dagligen.

Nu försöker Facebook slå sig in på marknaden genom att erbjuda e-sportprofiler betalt om de lägger sina sändningar på plattformen, det rapporterar Recode. I dag sänder de flesta via Twitch.

Facebook använder därmed samma taktik som när de ville få fler aktörer att sända via Facebook Live.

Tittare kommer även kunna donera pengar till sina favoritprofiler via plattformen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookE-sport

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.