Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook ska bli mer transparenta med sina annonssiffror

Publicerad: 26 Maj 2017, 05:56

Facebook gör extern genomlysning av sina annonssiffror, Kanal 9:s reporter antastad och Washington Post får egen Reddit-tråd. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Kanal 9RedditFacebookTransparensNew York TimesWashington PostAgendaMorgonsvepet

Facebook tar steg mot mer transparenta annonssiffror

Efter att det 2016 kommit fram att Facebook putsat sina siffror för antal tittare på deras videoinnehåll med så mycket som 30-40 procent var många upprörda på nätjättens brist på transparens. Nu meddelar Facebook att de kommer att låta the Media Rating Council att göra en genomlysning på hur de mäter viewability, ad impressions och liknande. Företag som comScore, Moat och Integral Ad-Science kommer att hjälpa till med genomlysningen.

"Vi vidareförmedlar information om Facebooks ad-impressions till annonsörer så att de själva kan ta fram de parametrar de vill efter att en annonskampanj. Det kan bland annat handla om hur länge en annons har synts och hur mycket av annonsen har synts", berättar Brad Smallwood, chef över annonsutveckling på Facebook.

Under en dragning visade han även att de nu kan erbjuda data för hur ofta en viss målgrupp klickar på annonser. Dessa målgrupper kommer i framtiden segmenteras så att de som är mer benägna att klicka kommer att kosta mer att rikta annonser till, han uppger att de som är mest att benägna att klicka på annonser kostar 5,5 gånger mer än den grupp som är minst benägen att klicka.

Washington Post får egen Reddit-tråd

Amerikanska Washington Post blir en av de första publicister med en egen Reddit-tråd/subreddit, det rapporterar AdAge. I tråden ska läsare kunna ställa frågor till redaktionen och sprida sina stories med förhoppningen om att underlätta läsarkontakten. "Vi vill hjälpa publicister genom att ge dem de verktyg de behöver för att kommunicera tydligt med sina läsare utan att ändra på det communityt vi byggt"

Reddit berättar att man är i kontakt med fler publicister om öppnandet av egna trådar/subreddits.

Facebook stärker satsningen på eget videoinnehåll

Få kan ha missat att Facebook under de senaste åren satsat hårt på videoformatet. Tidigare i våras gick man ut och meddelade att man framöver skulle satsa på videoformat speciellt för plattformen och på så sätt ta upp kampen med YouTube om att bli den självklara videoplattformen. Nu rapporterar Digiday att Facebook knutit avtal med publicister som Buzzfeed, Mashable och Vox Media om att producera materialet. De nya videomaterialet delas upp i två kategorier; "hero units", 20-30 minuter långa program som Facebook äger helt själva och "spotlight shows", 10-minutersprogram som publicisterna äger själva. De genrer man siktar på är vetenskap, sport, populärkultur, livsstil, gaming och material riktat till tonåringar.

New York Times kritisteras för bilder från Manchester-dådet

New York Times krisiteras hårt för att ha publicerat stötande bilder från terrorbombningen i Manchester i tisdags kväll, det rapporterar Business Insider. Tidningen visade bilder på självmordsbombaren Salman Abedis ryggsäck, beskrivningar på hur bomben konstruerats och detonerat samt visat på hur de avlidnas kroppar spridit sig efter explosionen. Tidningen försvarar publiceringen och menar att de har ett strikt regelverk för hur de täcker känsliga ämnen.

Agenda ber om ursäkt för otydlighet

I tisdags fick Agendaredaktionen kritik från Torsten Kälvemark angående en intervju med journalisten och författaren Edward Lucas. Lucas intervjuades med anledning av det spända säkerhetsläget mellan Ryssland och Sverige. Lucas presenterades som författare och journalist men Agenda berättade inte att han även jobbar för en amerikansk tankesmedja finaniserad av ett flertal vapentillverkare. Agenda ber nu om ursäkt och menar att även om Luca analys får stöd av många experter på området borde de ha presenterat honom på ett tydligare sätt.

Kanal 9:s reporter Isabel Boltenstern antastad innan Europa League-finalen
Kanal 9:s reporter Isabel Boltenstern var på plats utanför arenan för att känna av stämningen bland fansen innan de intog arenan. En halvimme innan matchen skrev hon på Twitter: "Vad fan är det för fel på de män som går fram och försöker pussa mig när jag rapporterar utanför Friends? Fyra stycken på sex minuter".
Efter att problemen fortsatt krävdes att en polis ställde sig i närheten och motade bort de antastande supportrarna, det rapporterar Sportbladet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.