Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook slår till mot klickrubriker – så påverkas publicisterna

Publicerad: 5 augusti 2016, 07:20

Facebook straffas klickisar.

Foto: Colourbox

Facebook tar hårdare tag mot ”klickisar” genom att degradera dem i nyhetsflödet. Mediehus som använder sig av metoden lär påverkas.


Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medier

Det är Facebooks dataforskare Alex Peysakhovich och användarresearcher Kristin Hendrix som berättar i en bloggpost, som Adage refererar till, att it-jätten har planer på åtgärder mot klickfiske där rubrikerna innehåller vissa hemliga fraser.

”Detta är rubriker som avsiktligt utelämna viktig information, vilket tvingar folk att klicka för att ta reda på svaret. Sidor bör undvika rubriker som undanhåller information som krävs för att förstå vad innehållet i artikeln är”, skriver de.

Facebook kommer om ett par veckor ändra algoritm så att användarna får mindre klickrubriker i nyhetsflödet och mer ”berättelser som de vill se högre upp i flödet”. Facebook har byggt ett system för att kunna göra detta, baserat på en uppsättning av fraser som anser vara allmänt klickfiske. Som ett skräppostfilter.

Så hur kommer publicisterna att påverkas? Det beror såklart på om de klickfiskar regelbundet. Enligt Facebook kommer de flesta sidor inte att se någon vidare stor förändring.

”Webbplatser och sidor som är beroende av klickrubriker bör förvänta att deras distribution minskar”, skriver de i bloggposten.

Facebooks besked kan slå mot mediebranschen, då en del medier idag använder kryptiska fraser i sina rubriker som de hoppas ska få stor spridning på Facebook. Exempel är de virala sajterna Lajkat och Omtalat.

Facebook har inte velat svara på om mediehusen kommer ges någon form av lista för att veta vilka rubriker som fungerar eller om stora eller små mediehus är mest utsatta, skriver Adage.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medier

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.