Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook slopar annonsförbud mot kryptovalutor

Publicerad: 27 juni 2018, 06:36

Mostphotos.

Foto: Montage: Yasmine Winberg.

Nu kan kryptovalutor åter marknadsföras på Facebook, Amazon puttar ner Google från tronen över mest värdefulla varumärken och Google döper om sina annonsprodukter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookAmazonGoogle

Alla typer av annonser med koppling till kryptovalutor stängdes av från Facebook i januari. Anledningen då var att man ville skydda användarna från finansiella produkter och tjänster som ofta marknadsförs på ett vilseledande sätt.

Men nu tycks Facebook inse vilka pengar de missat i förlorade annonsintäkter, och ångrar beslutet. Nu är det alltså fritt fram att annonsera för kryptovalutor på plattformen igen, med restriktionen att annonsen först måste godkännas i en granskning av Facebook.

”Det är inte svårt att förstå varför Facebook vill sälja annonser med koppling till kryptovalutor. Det är en växande och spännande industri med stor annonspotential. Så länge användarna inte blir lurade, så vill man förstås ta in annonspengarna” skriver Kurt Wagner i en analys på Recode.

Amazons varumärke mest värdefullt i USA
På listan över USA:s mest värdefulla varumärken seglar Amazon nu upp i topp, och petar därmed ner Google från förstaplatsen. Listan tas fram av företaget Brand Science, som värderar varumärken. Apple finns kvar på andraplatsen. På fjärde plats återfinns Facebook och femteplatsen knips av AT&T. Sju av tio på listan är techbolag. Det skriver 9to5mac.

Dove inför märkning för äkta annonsbilder
”No digital Distortion”. Ett märke med dem orden kommer att pryda Doves kampanjbilder i framtiden. Syftet är att visa att bilderna är fria från digital manipulation. Dove har sedan länge kampanjat under parollen ”Real Beauty”, för att visa att kvinnokroppen inte bara behöver se ut på ett sätt. Det här är ännu ett steg mot det.

– Nu går vi ett steg längre för att hjälpa kvinnor att förstå vad som är på riktigt och vad som inte är det. Märket kommer att hjälpa kvinnor att identifiera verkligheten och vi hoppas stoppa lite av pressen på att se ut på ett särskilt sätt, säger Sophie Galvani, vice vd för Dove, till Adage.

Google döper om sina annonsprodukter
I ett försök att minimera annonsörernas förvirring över Googles annonsprodukter väljer man nu att döpa om dem, skriver Techcrunch. Framöver kommer dessa vara grupperade under tre större varumärken. AdWords blir det första. Men för att krångla till det lite byter AdWords namn till Google Ads. Samtidigt införs något under Google Ads-paraplyet som får namnet ”Smart Campaigns” och kommer att vara standard för annonsörer. Verktyget hjälper annonsörerna att identifiera vilka områden de prioriterar (till exempel telefonsamtal, butiksbesök, köp), sedan kommer Google Ads använda AI för att optimera bild, text och targeting för att driva mer händelser inom dessa områden.

Det andra varumärket blir Google Marketing Platform, som kommer att innehålla DoubleClick Digital Marketing och Google Analytics 360. Under det paraplyet ryms också nya Display & Video 360, som innehåller gamla Double Click Bid Manager, Campaign Manager, Studio och Audience Center.

Det sista varumärket blir Google Ad Manager – här ryms Double Click Ad Exchange och DoubleClick for Publishers.

Så. Glasklart?

Svårare att verifiera konton på Twitter
Twitter vill rensa upp i träsket av så kallade spam-konton och tar därför till åtgärder för att få användarna att verifiera sina konton. Framöver kommer nya användare tvingas verifiera sin e-postadress eller sitt telefonnummer vid registreringen av ett nytt konto. Verifiering av befintliga konton kommer också börja genomföras. Samtidigt menar Twitter att antalet ”skräpinlägg” redan har minskats från 25 000 om dagen i mars till 17 000 om dagen i maj. Det skriver Bloomberg.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookAmazonGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.