Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 10 april 2013, 08:05
Facebook har börjat dölja sexuell läggning för annonsörer
Foto: Colourbox
I all tysthet har Facebook slutat använda medlemmarnas sexuella läggning som urval för att skräddarsy annonser i alla EU-länder.
Ämnen i artikeln:
FacebookDen som vill annonsera på Facebook har möjlighet att välja ett stort antal parametrar för att sikta in sig på olika demografiska grupper. Geografisk placering, ålder, yrke, specialintressen och civilstånd.
Till för ett par veckor sedan kunde annonsörerna också välja att skicka annonser till de av de 250 miljoner facebookanvändarna som besrkivit sig som homo- eller bi-sexuella.
Enligt den franska HBT-nyhetssajten Yagg, har Facebook i tysthet tagit bort möjligheten för annonsörer att pusha annonser baserade på användarnas sexuella läggning.
Den franska myndighet som ansvarar för data integritet, Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés eller CNIL, bedömer att 98 procent av internetanvändarna i Frankrike är omedvetna om att den privata information de registrar sig med på olika websidor används för att målsöka dem för annonsering.
Enligt CNIL är Facebooks agerande troligen en reaktion på den växande debatt om hur webbsidor ska kunna använda människors privata information för att locka annonsörer.
Krister Berntsson
Ämnen i artikeln:
Facebook