Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook stoppade byråns lanseringsfilm – av misstag: ”En form av censur”

Publicerad: 16 September 2020, 13:27

Bolaget hade bytt namn från Bananbyrån och skulle relanseras som Dalarna Digital i sociala medier. Men kampanjfilmen stoppades av Facebooks granskning. När Resumé ber plattformen titta på filmen igen visar sig beslutet vara ett misstag. ”Jag tycker att det här visar ett ointresse för de småannonsörer”, säger byråns vd.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMarcus HanserFacebook

Dalarna Digital (tidigare Bananbyrån) är en byrå med sju anställda och har sitt säte i Falun. För att bygga kännedom bland potentiella kunder, i branschen och bland talanger har bolaget som beskriver sig som ”Dalarnas första samtida byrå” valt att ta fram en varumärkesbyggande film för sociala medier. 



I måndags var det tänkt att filmen skulle publiceras på Facebook och Instagram, men redan i annonsverktyget fick byrån nej eftersom innehållet stred mot Facebooks policy om ”döljande av budskap”.

Marcus Hanser är ny vd för reklambyrån och berättar att filmen var tänkt att stötta en relansering av Dalarna Digital. Enligt Marcus Hanser fick byrån ett första nej den 25 augusti. Byrån begärde sedan en ytterligare granskning, men fick ett ytterligare nej efter några veckor.

– Meningen var att visa att det digitala är en integrerad del av vår fysiska vardag och med det avdramatisera och avteknikifiera digital marknadsföring. Ett sätt att visa kopplingen mellan den digitala världen och IRL var att pixla högst normala bilder. Verkligen inget speciellt eller unikt på något sätt, säger Marcus Hanser till Resumé och fortsäter: 

– Förklaringen från Facebook är att vi döljer ett för dem icke tillåtet budskap. Oklart vilket, eftersom vi inte döljer något budskap alls. Det är bilder och klipp på miljöer och människor i Dalarna. Nog för att dalfolket går sin egen väg, men att de skulle vara otillåtna är väl ändå att ta i.

Hur centralt hade Facebook varit för det nu vill uppnå med kampanjen?
– Facebook och Instagram är avgörande och därför ryggraden i vår kommunikation med våra befintliga kunder och kommande prospects. Tillsammans med SEO och Google Ads är det vägen att nå ut för såväl oss som våra kunder. Lokaltidningar har för länge sedan upphört att spela någon roll - även här i Dalarna

Marcus Hanser tycker personligen att Facebooks hantering av byråns film är en skandal.

– Om vi hade haft naket eller vapen i filmen skulle jag förstå det. Men detta är några påklädda masar och obeväpnade kullor som fiskar, badar, chillar och jobbar. Var hamnar vi om Facebook Inc leker godtycklig censor för tillåtna och icke tillåtna budskap? Och dessutom låter nån halvdan automatiserad process göra tummen upp eller ned?

Resumé har under veckan haft kontakt med Facebook via bolagets kommunikationschef Lukasz Lindell. Efter att det globala team som arbetar med granskningen av annonser på plattformen har studerat Dalarna Digitals ärende konstaterar han att Facebook har begått ett misstag. Annonsen skulle aldrig ha stoppats.

”Vi har identifierat problemet och tyvärr verkar det som att vårt system reagerat felaktigt på den här annonsen, den bör inte ha blivit stoppad. I våra processer förlitar vi oss på en kombination av AI och mänsklig hantering. Även om vi strävar efter att det ska ske så få misstag som möjligt, så händer det ibland ändå bland de miljontals annonser som vi bedömer. Vi beklagar de problem som detta har medfört”.

När Marcus Hanser får höra att byråns film har tagits ned av misstag är byrå-vd:n alltjämt kritisk mot hur plattformen agerat.

– När du överklagar och får nej så har du ingen möjlighet att göra någonting. Det finns ingen support eller kundtjänst. Det blir en form av censur från ett annonsmedium som helt dominerar och som vi mindre och medelstora företag är så beroende av för att komma ut. Det tog tvärstopp för oss och det var först när Resumé uppmärksammade problemet som det hände något.

Efter beskedet kommer Dalarna Digital att lägga ut lanseringsfilmen inom kort.

– Det blir en fördröjning av hela vår lansering. En kampanj som sitter ihop med bland annat nyhetsbrev till nyckelkunder. Vi har köpt filmen externt och 25 000 kronor kanske inte låter som så mycket pengar, men för en mindre byrå under coronapandemin blir det en investering som man vill ha maximal avkastning av.

– Jag tycker att det här visar ett ointresse för de småannonsörer som ju paradoxalt nog är så viktiga för Facebook, avslutar Marcus Hanser. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.