Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook styr om flödet – ska motverka klickfiske

Publicerad: 22 april 2016, 05:43

Facebook ska prioritera kvalitet.

Foto: Pexels

Facebook styr om algoritmen igen, Spotify i stort samarbete och Paul Ronge sågar MP:s krishantering. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Facebook styr om flödet – ska motverka klickfiske
Igår kväll presenterade Facebook förändringar i algoritmen som styr vilka poster som hamnar högst upp i din news feed. Kontentan av förändringen är att innehåll som du spenderar lång tid med ska prioriteras. Alltså: sådant som du faktiskt läser/tittar på till slutet. Vinnare på denna förändring är förstås publicister som levererar kvalitet, medan klickfiskare kommer få det svårare att dra trafik.

En annan förändring är att Facebook ska se till att användarna inte får upp för många poster av samma publicist. Istället för att exempelvis Expressen eller Svenska Dagbladet fyller din feed med poster ska innehållet blandas upp mer.

Uppdateringen är en del av Facebooks "Feed Quality Program" som handlar om att ständigt förbättra användarnas upplevelse av plattformen. Varje dag frågar de tusentals människor om vad de vill få upp i sin feed, och skruvar sedan på algoritmerna för att möta deras önskemål.

Ronge sågar MP:s krishantering
Den gångna veckan har Miljöpartiet varit svårt pressade av ett flertal skandaler och klavertramp. Krishanteringsexperten Paul Ronge är långt ifrån imponerad av partiets sätt att hantera medietrycket.
– De beter sig som ett band som inte har repeterat, som inte kan låtarna och som sjunger falskt, men som ändå ger sig ut på turné, säger han till Metro.

PewDiePie på Times prestigelista
Den svenske Youtube-stjärnan och e-sportsprofilen PewDiePie rankas nu som en av världens 100 mest inflytelserika människor, enligt tidskriften Time. På listan finns även påven Franciskus, Facebooks grundare Mark Zuckerberg, artisten Adele och statsöverhuvuden som Xi Jinping och Barack Obama.

Spotify i samarbete med Billboard
Den svenska musiktjänsten och Billboard har inlett ett samarbete, skriver flera medier. Det går ut på att Spotify förser Billboard med 30 sekunder långa klipp av den musik som ligger på topplistorna. En play-knapp kommer att finnas intill varje låt i Billboard-appen, och det kommer inte att behövas någon Spotifyprenumeration för att kunna lyssna på klippen, skriver Engadget.

Pinterest köper svensk startup
Daniel Nordh och hans designapp Curator köps upp av det sociala nätverket Pinterest, rapporterar Breakit. Någon köpesumma har inte blivit offentlig men nu blir Curator-grundaren chef för Pinterests produktdesign.

Twittra för Drottning Elizabeth – tjäna 50 000 i månaden
Det brittiska hovet söker en ny chef för digitala kanaler, rapporterar CNBC. I jobbet innebär att sköta samtliga digitala och sociala kanaler. Beroende på tidigare erfarenhet landar lönen på mellan 45 000 och 50 000 pund om året. Det motsvarar en månadslön på omkring 50 000 kronor. Då ingår gratis lunch, pension och 33 dagars semester per år.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.