Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook tar sin faktagranskare till Sverige – samarbetar med Viralgranskaren

Publicerad: 28 juni 2018, 09:43

Exempel på hur faktagranskningsverktyget kommer se ut för vanliga användare.

Verktyget är tänkt att kontextualisera och avfärda artiklar med felaktig eller missvisande information. Medieanalytikern Emanuel Karlsten ställer sig dock kritisk till faktagranskaren.


Ämnen i artikeln:

Thomas ErikssonFacebookEmanuel Karlsten

De senaste åren har Facebook plågats av dålig pr efter att falska nyheter fått stor spridning på plattformen. Speciellt uppmärksammat blev problemet i samband med det amerikanska presidentvalet 2016. Nätjätten har tagit flera initiativ för att minska spridningen av de falska nyheterna men har samtidigt avsagt sig en del av ansvaret genom att hävda att man bara är en infrastruktur, snarare än publicist.

Ett av de medel man tagit till för att få bukt med problemen är faktagranskning med hjälp av tredjepartssamarbeten med olika faktagranskare. Samarbetspartnersarna certifieras via det amerikanska Poynter Institute och hjälper därefter Facebook att granska anmälda artiklar. Anmälningarna sker både via användare men även AI, varpå faktagranskarna uppmärksammas om artikeln. Sanningshalten i artikeln graderas därefter enligt en sexgradig skala, från falskt till att artikeln inte är berättigad faktagranskning.

Verktyget lanserades på den amerikanska redan för 1,5 år sedan och har sedan dess rullats ut i en rad länder, och nu har turen kommit till Sverige. Samarbetspartner på den svenska marknaden blir Metros Viralgranskaren. I utbyte får Metro utöver en okänd ekonomisk kompensation spridning på sitt innehåll.

– I de flesta fall kommer bedömningen landa i en gråskala, snarare än att vi slår fast att en artikel är sann eller falsk. Målet är att ge kontext och en mer nyanserad bild av artiklar som kan ifrågasättas, säger Thomas Eriksson, publisher på Metro till Resumé.

Under de artiklar som flaggats som falska kommer användare se en länk till en Viralgranskarartikel om innehållet. De kommer även att se artiklar från andra källor som ger en tydligare bild av vad som skett. Användare som vill dela en flaggad artikel kommer uppmärksammas på faktumet, och de som delat en artikel som vid ett senare tillfälle flaggats kommer också notifieras.

Facebooksidor som vid upprepade tillfällen får sina delade artiklar flaggade kommer att prioriteras ned i nyhetsflödet. Om de skulle bättra sig kan de återfå sin räckvidd.

– På andra marknader har vi sett en rad exempel där vi kunnat hindra spridningen av falskt innehåll. I Frankrike kunde en faktagranskare exempelvis avfärda en nyhet om att man kan hjälpa en människa som drabbats av stroke genom att med en nål sticka hål på ett finger, vilket är direkt farligt. I det fallet identifierade vi 1400 länkar som spred den informationen vidare, säger John Severinson, chef över strategiska partnerskap på Facebook i Sverige.

Viralgranskaren har i dag två heltidsanställda som kommer att granska artiklar som sprids på Facebook. Thomas Eriksson är medveten om att de inte kommer hinna med allt och säger att det inte otänkbart att de kommer utöka bemanningen.

– När valet närmar sig kommer det bli mer att göra och då kan vi komma att skala upp, berättar Thomas Eriksson för Resumé.

Exakt hur stort genomslag och vilka effekter Facebooks faktagranskningsverktyg har är svårt att säga. En som ställer sig tveksam är dock medieanalytikern Emanuel Karlsten.

– Jag tror man ska betrakta det allra mest som ett viktigt pr-utspel från Facebooks sida. Facebook behöver visa sina kritiker att de förstår allvaret och att man är redo att ta publicistiskt ansvar, säger han till Resumé.

Han menar även att verktyget på vissa håll kan få en bakvänd effekt.

– Det är ganska enkelt att se hur det kan spä på polariseringen i debatten. Som alternativmedie tror jag man kommer bära sin fake news-stämpel som en medalj. De som tar del av den här typen av material bryr sig heller inte lika mycket om något i detalj är falskt, de är snarare ute efter att läsa något som bekräftar ens magkänsla, säger Emanuel Karlsten och fortsätter:

– Om Facebook då kommer in och nyper en i näsan varje gång man delar en artikel kommer det redan stora gapet mellan etablissemang och vissa internetanvändare bara bli större.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.