Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Facebook testar ny annonsmetod

Publicerad: 12 Juli 2018, 08:23

Foto: Facebook

Nu är det Facebooks tur att haka på AR-trenden och testa annonsmetoden där man via kameran kan se digitala objekt i diverse miljöer, för att sedan vägledas till den fysiska produkten.


Ämnen i artikeln:

AdAgeInstagramFacebookAugmented realitySnapchat

Snapchat var först ut med att lansera så kallade AR-annonser, där annonsörerna tagit fram visuella produkter i filterfunktionen och sedan hänvisat till produktens e-handelssida.

Nu hakar jättar som Facebook, Google och Apple på trenden och blandar den verkliga världen med den virtuella.

I Facebooks nyhetsflöde går det nu att ta del av en AR-annons från Michael Kors, som låter användaren via en selfie testa en virtuell version av deras solglasögon. Därifrån går det sedan att leta sig vidare till deras hemsida där man kan köpa den verkliga produkten.

Det är fortfarande oklart när, eller om, Facebook kommer att lansera tjänsten i Instagram och Messenger, men Adage uppger att diskussioner med annonsörer pågår.

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.