Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebook testar två nya funktioner för annonsörer

Publicerad: 17 Mars 2016, 13:29

Facebook prövar nya sätt att mäta effekten av annonser där.

Det ska bli lättare att mäta hur bra en annons är, oavsett genom vilken apparat kunden ser den eller hur hen sedan genomför sitt köp.


Ämnen i artikeln:

FacebookMarknadsföring

Under onsdagen gick Facebook ut med att de ska prova två nya funktioner, skriver Adweek. Den första kallas Lift API och gör det möjligt för fler annonsörer att skapa sina egna undersökningar för bland annat spridning, försäljning och app-installationer. Det är en påbyggnad av Facebooks ”Lift measurement tool” som kom i januari 2015 och som nu har använts av fler än 1 000 företag.

Den andra funktionen ska hjälpa företag att förstå vilka annonser som ger bäst effekt även när kunden använder flera apparater på sin väg till ett köp och oavsett om de köper i butik eller online.

– Att mäta genom cookies och klick kan ge fel information till annonsörer om hur bra deras annonser fungerar och hur människor går från upptäckt till köp. Därför tror vi på andra metoder att mäta som bättre visar vilka annonser som skapar värde, skrev en representant för Facebook i ett mejl till Adweek.

Facebook är inte ensam om att lansera nya sätt att mäta effekten av deras marknadsföring. Även Snapchat och Foursquare har nyligen gått ut med nya sätt för annonsörer att få rätt siffror.

Sanna Wolf-Watz

Ämnen i artikeln:

FacebookMarknadsföring

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.