Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook till Google: "Don´t be evil"

Publicerad: 24 januari 2012, 13:14

Foto: Colourbox.

Utvecklare hos Facebook, Twitter och MySpace har gått samman. Målet med gruppen Focus on the user är att bevisa att Google bluffar kring sitt sökverktyg för sociala nätverk Search, plus your world. Gruppen har även släppt ett program för att bevisa att så är fallet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookGoogle

Enligt Google finns tekniska begränsar som bromsar förmågan hos  sökverktyget Search, plus your world att inkludera innehåll från  konkurrenter som Facebook och Twitter.

Men nu har man alltså stött på  patrull i form av gruppen Focus on the User, som består av utvecklare  från Facebook, Twitter och Myspace.

Enligt dessa har Google.com  redan tekniken som krävs för att inkludera sökresultat från sociala  nätverk. Och för att bevisa att Google slirar med sanningen har gruppen  gett ut ett program som byter ut sökresultaten från Search Plus Your  World med resultat från Googles traditionella sökmotor.

Enligt CNN  Money visar verktyget tydligt att Google kan inkludera sökresultat från  andra sociala nätverkstjänster som Facebook och Twitter.

En  sökning på exempelvis AT&T länkar företagets profil till dess  twitter-flöden, vilka har betydligt fler followers än AT&T på  Google+, enligt CNN Money.

Focus on the User har också döpt sitt  lilla program till Don´t be evil, vilket är en direkt anspelning på  Googles officiella regler kring hur företaget ska uppträda:
– Vi  ville se hur mycket bättre sökresultat vi fick om Google visade resultat  från hela internet. Jag tycker att resultatet talar för sig självt,  säger Blake Ross, som är Facebooks produktchef tillika en av  ingenjörerna i Focus on the User.

Google har inte velat kommentera frågan. Detsamma gäller Twitter.

Men en talesperson för Facebook menar att Focus on the Users video på gruppen webbplats talar för sig själv.

Enligt CNN Money är verktyget från Focus on the User långtifrån perfekt.

En  begränsning är att man inte får fram något annan information från  konkurrenternas sociala nätverk än grundläggande profilinformation som  foton, namn och vissa biografier.

Men målet med verktyget är ändå  tydligt – att bevisa att Google far med osanning och att Google.com redan  haft tekniken för att inkludera sökresultat från andra sociala nätverk  långt innan utvecklingen av sin egen sociala nätverkstjänst – Google+.

Enligt  CNN Money finns mycket som tyder på att Google+-frågan kan segla upp  som en het potatis hos konkurrensmyndigheterna framöver.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.