Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Facebook trappar upp kriget mot Snapchat

Publicerad: 20 december 2016, 07:24

Facebook lanserar gruppvideochatt med filter, SVT slår tillbaka mot genuskritiken och brittisk tabloid tvingas betala miljonbelopp till muslimsk familj. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KobraFacebookSVTSnapchat

Facebook trappar upp kriget mot Snapchat
Appen Houseparty har gjort succé bland yngre användare. Nu får den konkurrens av Facebook Messenger. Det sociala nätverket lanserar en gruppvideo-chatt för upp till sex personer på sin meddelande-plattform. Därtill kommer Snapchat-liknande filter, masker och så kallade stickers. Funktionen rullas ut globalt med start idag på både IOS, Android och för webbversionen av Messenger. Det skriver Techcrunch.

SVT slår tillbaka mot genuskritiken
En mätning från företaget Gendertimer i helgen visade att pojkar och män får mer taltid än flickor och kvinnor i SVT:s julkalender Selmas saga. Detta trots att huvudrollen spelas av en flicka. I ett blogginlägg svarar SVT:s Johanna Gårdare, programchef och ansvarig utgivare för julkalendern, på kritiken. Hon anser att mätningen missar helheten:

"Att mäta taltid är inte oviktigt. Men taltid är ETT mått. Användbart till delar, men det blir väldigt enögt att bara stirra på antalet sekunder och inte väga in alla de andra aspekterna i hur kvinnor och män gestaltas."

Mail ber om ursäkt med miljonbelopp till muslimsk familj
Mail Online tvingas betala 150 000 pund till en brittisk muslimsk familj efter en kolumn i december förra året där Katie Hopkins felaktigt anklagade dem för extremism. Bland annat skrev hon att de amerikanska myndigheterna hade rätt att stoppa två av sönerna i familjen eftersom de hade länkar till al-Qaida. I en rättelse i söndags bad tidningen och kolumnisten om ursäkt och berättade att de betalar ut skadestånd och rättegångskostnader till familjen. Det skriver the Guardian.

Programledaren lämnar Kobra
Kulturjournalisten Kristofer Lundström har lett SVT:s kulturmagasin Kobra sedan 2002 då han tog över efter Ingvar Storm. Sedan förra leder han programmet tillsammans med Lina Thomsgård. Nu väljer han att sluta.
"Jag har bestämt mig för att sluta på Kobra. Bästa jobbet i världen", skriver han på programmets Facebooksida.

Tyska politiker vill att Facebook ska böta för fejknyheter
Debatten om fejknyheter på Facebook fortsätter att skapa rubriker. Nu vill tyska politiker stämma plattformen för varje fejknyhet som dyker upp i flödet.
Thomas Oppermann, ordförande för de tyska socialdemokraterna, säger till Der Spiegel att Facebook borde åka på en bot på 500 000 euro varje gång hatmeddelande eller fejknyheter kommer igenom filtret. Detta eftersom de ansvariga bakom plattformen kännt till problematiken under en längre tid utan att ha gjort någonting åt det.

WPP köper kanadensiskt...
WPP tillkännagav under måndagen att deras operativa dotterbolag Grey Group, köper Entreprise de Communications Tank Inc. ("Tank") i Kanada. En fullservicebyrå med sjukvård och konsumentmarknadsföring som nisch som omsatte 16 miljoner kanadensiska dollar i det senaste bokslutet som kom i april. Grey Groups verksamhet i Kanada uppgår till 3 000 anställda.

...och dras in i amerikansk rättsprocess
I början av december rapporterade Wall Street Journal om hur ett antal större reklambyrånötverk utreds av amerikanska myndigheter för att sätta press på mindre produktionsbolag på ett sätt som strider mot amerikansk kartellagstiftning. Sedan tidigare utreds IPG, Omnicom och Publicis för att ha satt press på mindre aktörer att höja sina priser vilken i förlängningen gjorde att de större nätverkens byråer gick segrande i pitcherna. Som motbud skulle de oberoende produktionsbolagen få "bra behandling" i framtiden. Nu dras även WPP in i härvan. I ett uttalande bekräftar WPP granskningen och säger sig vara villiga att "hjälpa till med utredningen fullt ut". Det rapporterar Campaign.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KobraFacebookSVTSnapchat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.