Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Facebook vet när det är bäst tid att sälja bolaget"

Publicerad: 31 januari 2012, 12:48

Foto: Colourbox.

Jim Rogers, vd och ordförande för Roger Holdings har i en intervju med tv-kanalen CNBC meddelat att han själv inte skulle köpa Facebook-aktien eftersom den ser ut att bli på tok för dyr.


Ämnen i artikeln:

Facebook

– Nej, den typen av aktier köper jag inte. De är oftast väldigt,  väldigt dyra. Många människor gillar att köpa dyra aktier, men inte jag.

Det sade investeringsnestorn Jim Rogers i en intervju med den amerikanska tv-kanalen CNBC.

Intervjun  handlade om att Facebook i dagarna lämnar in en ansökan om en  börsnotering. Vissa investerare räknar med att bolaget kan komma  att värderas till uppemot 100 miljarder dollar.

Jim Rogers är  författare till att antal böcker om investeringar och medgrundare till  Quantum ihop med George Soros. Jim Rogers har även skapat ett helt eget index –  Rogers Global Resources Equity Index.

Även om Jim Rogers inte själv  skulle gå in och köpa några Facebook-aktier tycker han ändå att det är  smart drag att börsnotera bolaget. Men det kanske inte är något som  gynnar investerarna precis, resonerar han:
– Vi har gång efter  annan fått erfara att säljaren i regel är smartare än köparen och att de  ofta själva har god kunskap om när det är bäst tid att sälja bolaget.  Och det är det vi ser exempel på just nu med Facebook, säger Jim Rogers.

Facebook  har idag 800 miljoner användare och räknar med intäkter på 7 miljarder  dollar i år.

Nyligen ifrågasatte Financial Times om Facebook verkligen  kan infria investerarnas förväntningar och växa ytterligare.

Jim  Rogers stänger dock inte dörren helt för teknikaktier, men så fall ska  det handla om sådana av det bredare slaget och definitivt inte Facebook,  enligt CNBC.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.