Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Facebook Watch misslyckas – ändrar fokus

Publicerad: 27 November 2018, 07:24

Facebook Watch.

Foto: FB press

Annonsörerna sviker Facebook Watch, vd:n lämnar The Economist och nytt AI-verktyg för tv-annonsörer. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Facebooks Youtube-utmanare Watch som lanserades i augusti 2017 har inte nått upp till förväntningarna. Watch är en storsatsning på längre shower och tv-serier och skulle attrahera den yngre publiken. Men efter att tjänsten har misslyckats med tittarmål och annonsörerna sviker så tvingas man nu ändra fokus mot en äldre publik, rapporterar CNBC. Enligt en medieköpare är endast 25 procent av showerna inriktade mot unga idag.

Facebook har investerat mer än en miljard dollar på originalinnehåll och content i Watch. Man har bland annat producerat en spinoff till norska succéserien Skam, som heter Skam Austin. Facebook själva sa i augusti att Watch 50 miljoner tittare från USA varje månad, men detta är en liten publik jämfört med Youtube. Dessutom ska content-chefen Sarah Madigan nyligen ha lämnat för Netflix, rapporterar CNBC vidare.

The Economist vd lämnar..
Chris Stibbs
, vd på The Economit, lämnar sin post efter fem och ett halvt år och totalt 13 år på tidningar, skriver Digiday. I ett internt mejl till personalen säger han att han ska fokusera på familjen. Han kommer dock bli kvar mellan sex och 12 månader. The Economist har runt 1300 anställda globalt och är en av de tidningar som har lyckats bra med digitala prenumerationer. Förra året adderade de 19 000 nya prenumeranter – tio procent upp från 2016.

..det gör även Whatsapp-topp
Neeraj Arora
, affärschef på Facebooks Whatsapp lämnar företaget. Neeraj Arora sågs som en naturlig ersättare till den avhoppade grundaren Jan Koum, men nu är det oklart vem som ska ta över efter honom. Det här är en i raden av flera chefsavhopp på sista tiden från grundare av Facebookföretag, skriver Techcrunch.

NBC satsar på AI för annonsörer
NBC Universal lanserar ett nytt verktyg som ska hjälpa varumärken att placera annonser i samband med relevant tv-innehåll, skriver Adweek. Verktyget analyserar manus, data och visuellt och hittar möjligheter baserat på algoritmer. Man arbetar nu med fem annonsörer i ett betatest och planerar en lansering under tidigt nästa år.

Muf vill skrota public service
Moderata ungdomsförbundet vill skrota kulturbidraget och avskaffa public service, enligt ett beslut på förbundsstämman. Förbundets ordförande Benjamin Dousa kallar kultur för ”överklassintresse”. Moderaterna kommenterar att deras satsningar på kulturen står fast.

Amazon Prime söker byrå – för Europa-expansion
Amazons videotjänst Prime letar nu efter en byrå för en brief i Frankrike, Italien och Spanien. Enligt Campaign ska Droga5 London, Fold7 och MullenLowe ha träffar Amazon i förra veckan. Amazon själva har inte kommenterat.

Donald Trump: Vill starta eget tv-bolag
USA:s president Donald Trump har tröttnat så mycket på CNN att han nu överväger att starta ett eget globalt tv-nätverk, enligt ett Twitter-inlägg. Trump menar att CNN sprider en falsk bild av USA och att ”något måste göras”. Trumps och CNN:s fajt går tillbaka sedan länge, och alldeles nyligen stämde mediet Trump efter att han stängt av en medarbetare.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.