Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebooks hisnande mål för 2030: Fem miljarder användare

Publicerad: 5 Februari 2016, 07:27

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg

Foto: Tech Crunch

Facebook ska tredubbla användartillväxten på 14 år, mediejättens vinst rasar och kampanjen som ska bygga Volkswagens förtroende efter skandalen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark ZuckerbergYoutubeNews CorpVolkswagen

Facebook ska tredubbla antalet användare
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg siktar på 5 miljarder användare år 2030. Det som ska föra det sociala nätverket till den hisnande siffran är bland annat Facebooks egna initiativ med att sprida internetuppkoppling till svårtillgängliga delar av världen. I dag har Facebook 1,4 miljarder användare och företaget måste följaktligen tredubbla användartillväxten på 14 år. Med den beräknade befolkningstillväxten (enligt FN:s prognos 8,5 miljarder) är ambitionen att nära 60 procent av världens befolkning ska vara användare 2030. Det rapporterar USA Today.

Mediejättens vinst rasar
Mediejätten News Corp, som äger amerikanska Wall Street Journal och New York Post, brittiska Times och The Sun och en grupp tidningar i Australien, redovisar en kraftigt försämrad vinst under Q4. Resultatet föll med hisnande 56 procent och vinsten för perioden landar på 62 miljoner dollar, jämfört med 142 miljoner dollar ett år tidigare. Bolagets omsättning föll med fyra procent till 2,2 miljarder dollar. Det rapporterar TT.

Varumärkeskampanjen som ska rädda VW:s förtroende
I veckan lanserar Volkswagen en bred varumärkeskampanj för den europeiska marknaden, signerad DDB Berlin, rapporterar Campaign. Den känslomässiga kampanjen börjar med en pojke som sitter i baksätet på sin fars VW Beetle. Sedan följer man pojkens utvecklingen tills han själv bildar familj. Varje steg innefattar en ny Volkswagen-bil. I Storbritannien, där kampanjen först går upp, är det den första varumärkeskampanj biljätten lanserar sedan höstens skandal.

ÖB:s Facebook kapat
Överbefälhavare Micael Bydéns personliga Facebookkonto kapades på torsdagen. I ett meddelande som såg ut att ha lagts upp av ÖB stod att läsa "såg du den här?", följt av en blålänk. Några av ÖB:s uppmärksamma vänner kommenterade snabbt inlägget "Hmmm, jag misstänker att du inte skickar detta. Kanske läge att byta lösenord", skrev en av dem.
– Det upptäcktes snabbt. Vi vidtog de åtgärder som behövdes för att stoppa det, säger Jesper Tengroth, pressekreterare vid Försvarsmakten till DN.

Youtube låser in material med Pewdiepie
Nu vill Youtube vill att användarna ska börja betala för materialet. Till sin hjälp tar man den svenska Youtube-stjärnan Pewdiepie. Detta sker på videoplattformens nya prenumerationstjänst Youtube Red där tittarna får tillgång till reklamfria videoklipp och hela Youtubes musikkatalog. I Felix "Pewdiepie" Kjellberg fall handlar det om en originalserie, rapporterar Breakit.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.