Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Facebooks Instant Articles i Sverige

Publicerad: 4 December 2015, 08:16

Såhär ser det ut på Expressens utrikessajt på Facebook.

Aller media och Kit är några av de svenska medier som är klara för Facebooks tjänst Instant articles.


Facebooks Instant articles släpptes tidigare i höstas i USA, då med nio anslutna publicister, däribland New York Times, BBC, Comsopolitan och The Guardian. Det har varit oklart när tjänsten ska lanseras i Sverige – men nu är den alltså här. Än så länge i betaversion.

Expressen och Aftonbladet är sedan tidigare klara för tjänsten. Nu släpps ytterligare fem medier: Sydsvenskan, Stampen (GP), Nyheter24, Aller och Kit. Det berättar Facebooks byrå Spotlight i ett mejl.

Expressen och Aftonbladets Facebook-följare blir de första att se artiklarna i sina flöden.

Carl Fridh Kleberg, reporter på Expressen, visar upp det första reportaget i Expressen Geo:

— Carl Fridh Kleberg (@FridhKleberg) 4 december 2015Boom-shacka-lack: instant articles på @Geo_Ex Facebook! Snajdigt... https://t.co/K8uPlOxEWa pic.twitter.com/x0s4k9uNYz

Stampens digitala chef Peter Holmlund kommenterar den nya tjänsten:
– Det är ett bra format som passar för den moderna journalistik vi vill göra som jag tror våra läsare kommer uppskatta. Det blir spännande att testa och se hur det faller ut! Under året har vi startat en stor digital satsning och desktop har fortsatt att lyfta men framförallt rusar mobiltrafiken till nya rekord hela tiden. Målet för 2016 är att ta klivet till en ny nivå och vi har flera klappar på gång till våra läsare.

Instant articles är ett verktyg för publicister för att kunna skriva, skapa och lägga upp artiklar snabbt direkt i Facebook. Tjänsten fungerar än så länge bara till iPhone. Enligt it-jätten ska artiklarna ladda upp till tio gånger snabbare. Designen är också snyggare och låter dig zooma in i detalj och titta på videos.

Men många har också pekat på att detta är slutet för publicisternas relation med läsarna. Publicisterna lär också förlora direkttrafik och därmed prenumerationsintäkter, då Instant articles läses direkt på Facebook.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt (föräldraledig)

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.